Машинистите от влака с цистерни, които се взривиха в село Хитрино, не са преминали курс за управление на локомотиви в съответствие с изискванията на Закона за професионалното образование. Това е поредното от серията нарушения, които вече ви показхме в „По света и у нас“. Експерти сигнализират за системни пропуски в обучението на машинисти. Желащите да упражняват тази професия драстично намаляват.

Проверките показват, че и тримата машинисти са с голям опит, единият с над 30 годишен стаж. Въпреки това Законът за професионалното образование изисква те да имат квалификация за съответната серия локомотиви, която управляват. Тя трябва да е придобита от независим Център за преквалификация.

д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: При Булмаркет се констатира, че при тях нещата са издадени от самия работодател, което не отговаря на изискванията на норматива.

Според доцент Иван Петров, който е разследвал влаковата катастрофа при Калояновец, подобен случай в частния бранш не е прецедент. Оказва, се че превозвачите имат собствен орган за безопасност, който следи дали се спазват правилата.

доц. Иван Петров, преподавател ВТУ ,,Тодор Каблешков“ Това е все едно един автобусен превозвач, който да си прави сам курсовете и сам да се оценява и да си прави сертификати, че могат да се возят."

Според доцент Петров в частния бранш масово разчитат на машинисти в предпенсионна възраст. Подготовката за конкретната серия локомотиви, които управляват често се подценява въпреки специфичните особености на машината.

доц. Иван Петров, преподавател ВТУ „Тодор Каблешков“: Те разчитат на техния опит, но не и на тези локомотиви. Те искат ако може за два дни, за пет дни ако може, а за такава правоспособност се изисква време - за обучение, за тренировки, в експлоатация да бъде на стаж. При авария, при откази, ти да можеш да отреагираш.

В симулатор се тестват реакциите на машинистите в реални условия с помощта на мултимедийна система.

Квалификационният курс във Висшето транспортно училище продължава три седмици. Минават се три тренажора с различни симулации. Тук отчитат, че желаещите да станат машинисти рязко намаляват през годините. Кандидати има основно за работа в столичния Метрополитен.

проф. Георги Павлов, ВТУ “Тодор Каблешков“: Има сериозни проблеми в жп транспорта и някак си младите хора са запознати с тях и странят от тази професионална квалификация.

В най-силните си години училището е обучавало близо 150 машинисти на електрически локомотиви годишно, а днес не повече от 10.