НОВИНИ

Минималното заплащане в хватката на политици и бизнес

Върховният административен съд отмени повишението на минималната работна заплата (МРЗ) на 460 лв. от 1-ви януари 2017 г. заради оспорване от страна на бизнеса. Аргументът – не е спазена процедурата за консултиране. Очаквано, правителството реагира и публикува за обществено обсъждане нов проект на постановление със същия размер на минималната заплата - 460 лева. Преди да го приеме, държавата ще трябва да го съгласува със социалните партньори. Срокът за общественото обсъждане е 30 дни.

Ива Стойкова
от Ива Стойкова
11:18, 23.05.2017
Чете се за: 03:25 мин.
Истории
минималното заплащане хватката политици бизнес

До тази ситуация се стигна поради „пропуск“ от страна на социалното министерство. По думите на финансовия министър Владислав Горанов, цитирани на страницата на Министерство на финансите:

„Това се случи в края на кабинета „Борисов 2", когато не беше ясно как ще бъде спазена конституционната процедура за назначаване на служебно правителство. Колегите от МТСП са допуснали пропуск в стремежа си да спазят срока и реализират ангажимента си съгласно Закона за държавния бюджет и постановлението не е съгласувано с Националния съвет за тристранно сътрудничество."

Отвъд тези процедурно-административни хватки обаче стоят диаметрално противоположни позиции по отношение на МРЗ.

Къде се разминават правителство, бизнес и синдикати?

Основните аргументи на финансовото министерство са, че по-висока МРЗ ще:
- мотивира работната сила да търси заетост;
- запази жизненото равнище на нискодоходните работници;
- намали риска от бедност;
- повиши потреблението.

Нещо повече, в проекта на средносрочната бюджетна прогноза за периода 2018-2020 година се предвижда поетапно увеличение на МРЗ с 50 лв. всяка година, за да достигне 610 лв. през 2020 г.

Представителите на бизнеса в лицето на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) обаче контрират в официално становище. Нарастване на МРЗ ще доведе до:
- надценяване на труда на най-ниско квалифицираните работници за сметка на средно- и висококвалифицираните кадри;
- затруднява наемането на хора с ниска или неподходяща квалификация и ги изпраща в сивия сектор или на социални помощи;
- води до социално изключване на цели общности.

Позицията на Българска стопанска камара е сходна. Изпълнителният председател Божидар Данев е категоричен, че „повишаването на минималната работна заплата ще доближи заплащането на хора без никакво образование с това на тези със солидно образование“. По думите му, проблемът с ниското заплащане на труда у нас се корени в липсата на стимул за образованост. Оценката му е, че 3% ръст на икономиката в страната, не e достатъчен, за да бъде увеличена работната заплата. Друг аргумент срещу поредното увеличение на МРЗ е, че минималното заплащане е скочило с 35% за две години.

Синдикатите обаче са категорични, че:
- размерът на МРЗ е в пряка връзка с намаляването на бедността;
- по-висока МРЗ е важна за работещите бедни и ниско платените работници, които са около 650 хиляди или 27% от наемния труд.

„За” и „против” МРЗ?

Задочният дебат от последните дни прерасна в това дали изобщо трябва да има минимална работна заплата. АИКБ се обяви за отмяна на административното определяне на МРЗ, договаряне на отраслово равнище и замяна на МРЗ с комплекс от минимални работни заплати. В подкрепа на предложението си бизнесът изтъква, че в страните от ЕС, където няма регламентирана месечна МРЗ, безработицата е с 40% по ниска, а средно претеглената работна заплата е 1,66 пъти по-висока от същата за групата държави с регламентирана месечна МРЗ, към които държави се отнася и България.


Тази позиция буквално разгневи синдикатите. Според тях никаква връзка не може да се прави между наличието на законово установена МРЗ и благосъстоянието на съответната държава. КНСБ изтъква, че премахването на МРЗ в България е изключително рисково поради ниския обхват на работниците и служителите с колективни трудови договори – по експертни оценки около 30%. Синдикатите определят като спекулация твърдението, че в страните без регламентирана МРЗ (общо 6 в ЕС) доходите на работещите са по-високи и безработицата е по-ниска, в сравнение със страните със законовоустановена МРЗ.

От своя страна, финансовият министър Владислав Горанов е категоричен че минимална работна заплата трябва да има. И признава, че ако разчитаме само пазарът да определя възнаграждението, което е добър подход, е много възможно да напредваме с твърде бавни темпове:

„През годините сме били много внимателни към минималната работна заплата заради ситуацията на пазара на труда, заради мантрата за конкурентоспособност на българската икономика, но тя е единственият инструмент на правителството да регулира и да притиска пазара на труда и да се влияе върху доходите особено в производствата с ниска добавена стойност", обясни Горанов.

Цифрите говорят

От 200 до 2000 евро е размерът на МРЗ в страните от ЕС, по данни на Евростат. Люксембург и Ирландия са с най-високи минимални заплати – съответно 1999 евро и 1563 евро. Най-ниските са в България и в Румъния, но през последните десет години минималните заплати в двете държави са нараснали двойно.

Проучването обхваща 22 страни от Общността, в които има гарантирани минимални работни заплати. В останалите шест - Австрия, Дания, Италия, Кипър, Швеция и Финландия, няма фиксирано минимално заплащане. Размерът на минималните заплати в Западна Европа е в пъти по-висок от този в страните от Източна Европа. Когато обаче се отчетат различните ценови нива и покупателната способност на гражданите в отделните европейски държави „пропастта“ намалява чувствително.

Гърция е единствената от изследваните страни, в която размерът на МРЗ е спаднал с 14%. Във всички останали държави Евростат отчита ръст в размера на минималното заплащане на труда: в България за 10 години нарастването е със 109%, в Румъния - с 99%, в Словакия - с 80%, Естония - с 69% и в Латвия - с 65%. МРЗ в Люксембург се е повишила с 27%. Иначе казано, източноевропейските страни постепенно се приближават до западноевропейските.

Къде е същинският проблем?

Всички участници в тристранния диалог у нас са единодушни за едно – има проблем с човешките ресурси. Икономическата активност на населението намалява, броят на обезкуражените лица се задържа трайно на високи равнища и България е сред страните, засегнати в най-голяма степен от емиграцията, чийто поток се формира предимно от млади и високообразовани хора, посочват от КНСБ.

По статистически данни работната сила в България е намаляла със 73 хиляди души през 2016 спрямо 2015 година. Общият брой на хората извън работната сила вече е 2 856 300 души, а едва 239 000 от тях имат желание да работят.

По данни на МВФ България е сред най-потърпевшите страни от емиграционната вълна от изток на запад в годините на прехода. Към 2012 г. около 16 % от населението на България, Румъния, Хърватия и Албания е емигрирало на Запад, което е довело до намаляване на брутния вътрешен продукт (БВП) със 7 %. Прогнозата е, че към 2020 г. БВП на страната ще намалее с още 4 %. България изостава и спрямо средната за ЕС производителност на труда - 45% от средното за ЕС-28 ниво.

Остава надеждата, че по време на общественото обсъждане ще бъдат взети под внимание и тези факти, още повече, че бизнесът вече декларира конкретни предложения за преодоляването на дисбалансите.

А въпросът за минималната работна заплата и увеличаването ѝ не е от днес и периодически предизвиква вълнения, които отшумяват. До следващия път…

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Путин потвърди готовността на Русия за сътрудничество в борбата с терора
Путин потвърди готовността на Русия за сътрудничество в борбата с терора
Манчестър преживя най-кървавата нощ
Манчестър преживя най-кървавата нощ