Привличането на млади учители в българското училище, които сега са под 5 процента, може да се случи с добра мотивировка и с работни заплати, кореспондиращи с тяхното очакване. По статистика на Синдиката "Образование" към КТ "Подкрепа" младите хора до 25 години биха станали учители при работна заплата от 1500 лева, се посочва в позиция от синдиката.

В нея се казва, че привлечените млади хора в училище трябва да имат перспективи за тяхното кариерно израстване.

"Сега хоризонталното кариерно израстване на учителите е много мудно, а вертикалното - недостъпно, поради липса на мандатност на директорската длъжност", посочват от образователния синдикат. Затова настояват да има модернизиране и практическа насоченост на обучението във висшите училища за придобиване на професионалната квалификация "учител".

Необходима е и система за целенасочена подкрепа и квалификация на учителите, с принципи за мотивация за квалификацията, свързани с адекватно заплащане на кариерните длъжности и с професионално-квалификационните степени. Сегашната система е от императивен характер, който руши професионалната мотивация и качеството на квалификацията. Необходима е промяна във философията на допълнителните плащания за кариерни длъжности с мотивиращо големи разлики, се посочва в позицията.

Според синдиката необходима е финансова подкрепа и стимули за учителите, работещи с деца със специални образователни потребности /СОП/, с деца от уязвимите групи и с талантливи деца. Сега системата се справя лошо със социализацията на децата и учениците със СОП, които са в реалните училища, поради огромния брой на останалите деца и заради високата часова норма на ресурсните учители.
Затова е "необходима специална финансова подкрепа за учителите с допълнителни финансови стимули и за намаляване на учениците от ромски произход в група и клас, за да има успешна интеграция. Необходим е и специален финансов стандарт, по-висок в пъти за работа с надарени и талантливи деца", заявяват от Синдиката "Образование".

Необходима е и цялостна промяна на концепцията при определянето на директорите на образователни институции, се посочва в позицията и се допълва, че е много важно въвеждането на мандатност на директорската длъжност. Едновременно с мандатността е необходимо да се въведат изисквания към директорската длъжност, като ценз в управление на образованието, както и управленски опит в години повече от тези за кариерната длъжност "Старши учител".

От синдиката настояват да се осигури и високо ниво на автономност, отговорност, доверие и грижа за учителите по време на професионалния им път и след приключване на тяхната активна кариера. "Компенсаторните механизми към професията на учителя засега изцяло липсват и гарантирано отблъскват младите от учителската професия", коментират от синдиката. Затова е необходимо да се въведат паралелно няколко дейности за компенсация и съхранение на учителите при увеличаване на пенсионната им възраст. Това е важно за качественото образование и задържане на работещите в системата.

Учителите трябва да могат да ползват година за квалификация, при изработени четири години, като тази година им се заплаща като платен отпуск. Нормативът на учителя трябва да се намалява като тежест и брой часове след 50-годишна възраст, като се редуцира с един час по-малко седмично за всяка следваща година, като това да не се отразява на работната заплата.

Пенсията на учителите да достигне европейската норма от 70 процента от работната заплата, при сегашни малко над 40 процента. При натоварване над седмичната или годишна норма, надвзетите лекторски часове да влияят за по-ранно пенсиониране, предлагат от синдикалната организация. И настояват да се вмени задължение на директорите, чрез гарантиране и на необходимия финансов ресурс, да назначават психолог и педагогически съветник във всяко училище, а където е необходимо и повече от един от тези специалисти. Броят на ресурсните учители и помощниците на учителите да зависи от нуждите на училището, а не от делегирания бюджет на училището.
Според Синдиката "Образование" финансирането на безплатни занимални и занимания по интереси трябва да бъде преход към европейска целодневна организация на учебно-възпитателния процес, тъй като съществуващият сега целодневен модел обикновено се свързва с писане на домашни в класната стая.

Задължително да се премине в едносменен режим на организация в училищата до края на четиригодишния мандат на правителството, като това е императив, заложен в Закона за предучилищното и училищното образование, се посочва в позицията. В нея се припомня, че от години Синдикатът "Образование" настоява образованието да стане национален приоритет и да бъде категоричен ангажимент на управляващите. Инвестициите в образованието, безспорно и вече видно за всички, са инвестиции в успешното бъдеще на България - в подготвени млади хора и в икономически растеж за просперираща нация. Работни места, високи доходи и развиваща се икономика се постигат само с качествено образование, заявяват от синдиката с председател Юлиян Петров.