Над 1/4 от катастрофите в България стават заради техническа неизправност на автомобилите. Въпреки, че у нас официална статистика няма. Заключението правят експерти от Института за пътна безопасност на база проучвания. На този фон масово българите предпочитат да купуват автомобил - втора ръка или дори трета употреба, въпреки рисковете, които крие старата кола. Как да разпознаем белезите на технически неизправните автомобили и има ли кой да контролира какви коли се продават на пазара - вижте повече в прякото включване на Тереза Ставрева от столичен автосервиз.

Инж. Георги Илиев, собственик на голям столичен автосервиз съветва при закупуване на автомобил втора употреба да се обръщаме към съответните технически специалисти в специализиран сервиз.

"Най-добре е той да бъде на съответната марка, която купуват. Там да се направи проверка на автомобила. Независимо, че у нас максимумът на километража е 125 хиляди км, обикновено това не са реалните километри на колите втора употреба. За кола на 10 години километрите са поне 250 хиляди", уточнява инж. Илиев.

Модел "Горубляне" - може би най-разпространената кола в района на София и областта. Обикновено това е автомобил на поне седем или осем години, който изглежда "запазен" за възрастта си. Какво, обаче се крие под капака? Това е въпросът, който може би всеки бъдещ собственик се пита. За съжаление, обаче дори под ръка да разполагаме с автомобилно гуру, някои неща няма как да бъдат предвидени.

Явор Иванов, създател на платформата: "Когато ми се е налагало да си купя автомобил втора ръка винаги стигам до един момент, в който си на ръба да се откажеш, защото когато отиде в сервиз, който да прегледа автомобила се оказва, че продавачите спестяват доста неща."

Това е Явор Иванов - създателят на платформата, чиято цел е да улеснява бъдещите собственици на автомобили, закупени не директно от производителя, да направят правилния избор. Системата е максимално улеснена и за продавачите и за купувачите.

Явор Иванов, създател на платформата: "Продавач, който иска да покаже реалното състояние на автомобила си, просто трябва да го регистрира. Абсолютно безплатно е. След регистрация той си запазва час с някой от сервизите, с които ние работим. Когато прегледът приключи, данните от този преглед се качват в системата и са достъпни онлайн.

Дори човек, който е в друг град би могъл да разбере какво е състоянието на автомобила без да се налага да пътува да речем до София.

Явор Иванов, създател на платформата: "Тук вече можем да видим информацията, разбита по категории. Ето пример: има външен вид, проверка за следи от инциденти, проверка на челно стъкло, проверка за ръжда и така нататък. Имаме секции "Интериор", "Двигател", общо взето 57 са позициите, които в момента се проверяват."

Освен, за да се прекрати нелоялната практика на някой продавачи на неизправни автомобили, платформата цели и да спомогне за по-малко инциденти на пътя.

Явор Иванов, създател на платформата: "Не се води статистика на пътните инциденти, които са породени заради техническа неизправност. Немалка част от катастрофите са в следствие именно на това, че автомобилите не са достатъчно изправни. Горе-долу около 25% от катастрофите, са заради техническата неизправност. Наистина доста сериозен процент..."

Липсата на регулация от страна на контролните органи по отношение на автомобилите втора ръка, които се предлагат на пазара също е ключов момент за разрешаването на проблема със загиналите на пътя, смята Явор Иванов.