От МОН очертаха като проблем номер едно - качеството на образованието. Посочиха, че има висши училища в България, които обучават добре, с високо качество, с добра реализация на студентите си, има и други, които не се справят с тази задача.

Трябва ли да се намали броят на университетите в България?




От МОН определиха данните от рейтинговата система като добър пример за това.

Как ще се финансират университетите: Методиката за осъществяване на този механизъм - през месец ноември 2015г. беше публикувано постановление на Министерски съвет, с което съответните коефициенти за промяна на субсидията според качеството на обучението и реализацията на студентите. Те влязоха в сила от 1 януари 2016. Там, където има по-високо качество, по-добра реализация, бюджетът се увеличава, на други места - бюджетът се намалява.

Демографски броят на завършващите ученици, от там и броят на студентите в България през последните години устойчиво намалява и през следващите години ще продължи да намалява. С други думи промените, които ние предлагаме в законите не предизвикват промените във висшето образование, а те просто им помагат да се насочат в правилната посока, изтъкна заместник-министърът на образованието Николай Денков.

Няма да има вратички в закона за мандатността на ректорите.

В най-кратки срокове ще бъде оповестен законопроект, с който да се затворят евентуалните "вратички" за удължаване мандата на ректорите при промяна на статута, съобщи още министърът на образованието. В министерството са постъпили въпроси дали при промяната на статута няма всъщност мандатите да започнат да се броят отново като за първи път. Кунева е категорична, че точно това иска да се избегне. И допълни:

"Ние не искаме да правим, как да кажа - имитация на въвеждане на нови правила и реформи. От такава реформа смятам, че обществото се е консолидирало, че има нужда - това са мандатни органи и е нормално, когато един орган е мандатен, той да има край.Статутът на изследователски университети е изключително важен. И тази система няма да допуснем да бъде политизирана през кой колко мандати има и как може закона да бъде заобикалян. ''

,,Когато всички отговарят за всичко - никой не отговаря за нищо''

В близките 3 месеца ще предложат законодателни промени за акредитацията, за управлението на университетите в посока на разделяне на академичната сфера от административно стопанската. Това означава по-добра финансова дисциплина и по-добра отговорност. Академичната автономия включва вземането на решения, свързано най-вече с учебната и изследователската дейност. В закона да се сложат функции на такъв административно-стопански и финансов мениджър, който има определени отговорности и права, и се дефинира неговото взаимодействие с академичното ръководство.

МОН ще определя критериите за определяне на един университет като изследователски

Заместник-министърът на образованието Николай Денков обясни, че за първи път България успява да дефинира статут на изследователки университети. Получаването на статута става по общия ред на акредитацията след акредитационен контрол чрез механизмите на Националната агенция за оценяване и акредитация. Критериите, които трябва да изпълнява един университет, за да стане изследователски, трябва да бъдат зададени от Министерския съвет по предложение на МОН. Тежестта е изцяло върху МОН. От министерството заявиха, че ще заложат на количествени критерии.

Приемът в университетите ще бъде редуциран

Университетите ще подадат заявки за броя на студентите, които ще приемат, но част от този брой ще бъде редуциран. Най-голямо намаление ще има в направленията: Икономика, Администрация и управление.