Какво ще кажете ако вместо личен, карате споделен автомобил? Оказва се, че услугата става все по-популярна и сред лидерите в използването ѝ е руската столица Москва.

Най-малко 30 000 пътувания на ден в Москва се извършават със споделен автомобил. Услугата е същата, като със споделените велосипеди, с тази разлика, че тук колелата са четири. Използването на споделена, а не на лична кола решава много проблеми, казва Марис - не мислиш за пари за паркомат - всичко е плетно, свършваш си работа и я оставяш където ти е удобно, не мислиш за гараж или за смяна на гуми.

Марис Сафин: С всяка изминала година цената за поддръжка на автомобил се увеличава - данъци, гориво, паркинг - всичко това се наслагва като разходи. За това споделянето на кола е изход за онези, които все още не са готови да си купят личен автомобил.

Екатерина също използва услугата често. Ако се налага да свърша нещо сама си вземам по-малка кола, но ако пътуваме някъде с приятели се ориентирам към по-голям модел, казва тя.

Екатерина Афанасиева: Компаниите непрекъснато правят някакви промоции. И не става дума само за цени. Опитват се да изненадат и с предлагания автопарк - с нови, често пъти доста скъпи модели, които в реалния живот не са достъпни за мнозина. Така привличат клиенти и има конкуренция между фирмите.
Зелена светлина: Споделена електромобилност в София

Зелена светлина: Споделена електромобилност в София

Внимание, в града вече има нов участник в движението. Споделената електромобилност дойде и в София. Първо в централната част - точно където й е мястот...

В мегаполиса, в който живеят повече от 12 милиона души, придвижването с кола е равносилно на сериозно предизвикателство. Паркирането в центъра е не само трудно - защото няма места, но и скъпо. Това е причината правителството на руската столица да разчита много на споделянето на автомобили. Секторът е изцяло частен и в момента в Москва работят 15 компании, предлагащи услугата.

Мухит Сейдахметов, генерален директор на компания за споделяне на коли: Може да кажем, че руският пазар на услугата "споделяне на кола" е водещ в света, защото само в Москва, пазарът расте 2-3 пъти годишно. В това отношение столицата е уникален град.

До края на годината в Москва ще има 25 хиляди споделени автомобила. Така руската столица ще изпревари Токио, където този брой е 20 хиляди, и ще стане световен лидер в сектора.

Максим Ликсутов, директор дирекция "Транспорт" към московското правителство: Според статистическите данни, с които разполагаме, един споделен автомобил заменя седем лични. Тоест ако сега имаме 17 хиляди автомобила, това означава, че повече от 100 хиляди коли не се движат по илиците на града.

В момента на една кола се падат по 1802 жители, тенденцията е в следващите няколко години бройката да падне на 500 за една кола. Статистиката показва, че това няма да повлияе негативно на пазара за нови коли, защото животът на споделените коли е три и половина пъти по-кратък от този на личните.