Тази седмица МВР публикува за обществено обсъждане проект за изцяло нов Закон за движение по пътищата. Той предвижда по-високи глоби, задължителни зимни гуми от ноември до март,ограничение на скоростта в населени места до 30 км. в час и забрана за млади водачи да карат мощни коли. Целта на проекта е да намали жертвите на пътя, според асоциацията на шофьорите обаче новите текстове няма да променят ситуацията.

Новият закон за движение по пътищата предвижда глоба до 600 лв. за хората, които карат без книжки. Досега санкцията беше 300 лв. През първите шест месеца от получаването на книжките си шофьорите ще могат да карат коли с мощност до 67 конски сили, а ако са по-мощни само с придружител, за когото също са записани изисквания.

Предвижда се и ограничение на скоростта в населени места в участъци с комбинирано движение да бъде до 30 км/ч.

От МВР отчитат, че за последната година броя на загиналите по пътищата е спаднал от 702 през 2016 г. до 609 души през 2018 г. Новите закони предвиждат и увеличаване на административните санкции.

Красимир Ципов, зам.-министър на вътрешните работи: Една такава административна мярка ще бъде отнемането на свидетелство за управление на МПС на водач, който е извършил в рамките на две години три нарушения от най-тежките, изброили сме седем от най-тежките нарушения, като след като бъде отнето това свидетелство, то няма да бъде за определен период от време.

След такова отнемане на книжката, нарушителят ще трябва отново да се яви на изпит. Според сдружението на шофьорите у нас обаче новите текстове няма да доведат до намаляване на жертвите на пътя.

Христо Радков, Българско обединение на шофьорите: В предложения ни нов проект на закон няма нищо по-различно от философията на стария закон. Като мотиви виждаме, че този закон се изготвя за да се намали травматизма по родните пътища, но след като не променяме с абсолютно нищо философията - то как ще очакваме, че той ще заработи по друг начин.
Експеримент на БНТ: Спазват ли се правилата за безопасност на пътя

Експеримент на БНТ: Спазват ли се правилата за безопасност на пътя

Снощи един от големите колоездачни клубове във Варна “Спартак” организира протестен "Поход за живот" в памет на загиналия 39-годишния балестит от варн...

Шофьорите все пак отчитат като плюс, че новия закон е добре подреден. Според Радков в момента няма доказателства, че младите водачи причиняват голяма аварийност на пътя през първите шест месеца и затова определя санкциите за тях като експеримент. Ограничаването на скоростта също според шофьорите е необосновано.

Христо Радков, Българско обединение на шофьорите: Според данните на пътна полиция, загиналите в следствие на превишена скорост са пет човека на година, даже да ги сведат тези пет човека до нула то това няма да промени съществено картината на травматизма.

Пропуск според обединението на шофьорите е и факта, че все още в закона не е забранено движението в аварийните ленти на магистралите, което всъщност е предпоставка за тежки катастрофи както и състоянието на самите пътища.