Над 6500 български транспортни фирми ще фалират до 2023 г, ако пакетът "Мобилност едно" бъде приет от Европейския съюз в сегашния му вид. Това става ясно от проучване за ефекта от промените, изготвено от международна одиторска компания. България ще търси плаващи коалиции от държави в Европейския съюз срещу пакета "Макрон", който две години вече разделя Европа.

Половината от българския транспортен сектор ще фалира.

12 700 са българските тежкотоварни транспортни фирми с 42 500 служители и 28 000 камиона.

Секторът, който е за 2,8 млрд. евро, ще се свие през 2023 г. до 1,3. А делът му от БВП, който сега е 2,8%, ще се свие двойно.

Пакетът "Макрон" ще увеличи административните разходи за фирмите с 40 млн. лева годишно, празните курсове за камионите ще бъдат 50% от всички техни пътувания, а отделяните въглеродни емисии в атмосферата вследствие изискванията за връщане на камиона на всеки четири седмици в страната на регистрация ще се увеличат с 88 милиона тона.

След като България и другите страни от периферията на Европа не успяха да отхвърлят чрез гласувания и дебати в Европейския парламент пакета "Мобилност", сега имаме нова стратегия - да извоюваме отстъпки.

Трите теми табу за България в пакета "Мобилност" са: шофьорът да се връща на всеки четири седмици в родната си страна, да взима седмичната си почивка в хотел и да отпаднат каботажните превози. Против това България продължава да се бори, обяви транспортният министър Росен Желязков.

Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Ние в момента нямаме вече нужда от ритуалност. И нашите партньори преговарят - те преговарят от гледна точка на спецификите и собствените национални интереси. Ние по същия начин ще преговаряме.

Ако пакетът бъде приет, празните курсове на камионите ще се увеличат с 50%, или 150 милиона лева за гориво отгоре на година.

Цветан Елисеев, KPMG: От 2,8 милиарда се очаква размерът на сектора да намалее до 1,3 милиарда, като това основно е резултат от две неща: пропуснати ползи, преустановяване на операции от по-малките компании, така и от релокиране на компаниите в други страни членки на Европейския съюз.
Йордан Арабаджиев, Съюз на международните превозвачи: Ние не отхвърляме Мобилния пакет, дори напротив, считаме, че трябва да го има, но трябва да бъде балансиран и такъв, че всички държави от Европейския съюз да бъдат поставени на равна основа.

Заради разпоредбите на пакета за съобразяване със социалното и осигурително законодателство на страните членки, се очаква административен хаос.

Николай Рашков, Съюз на международните превозвачи: Австрия е разделена на над 20 области, означава, че всяка една компания, която транзитира през територията на Австрия, шофьорът трябва да отговаря на 23 различни ставки за минимално възнаграждение.

Само за последните три години българските компании са инвестирали 1,5 милиарда евро в нови камиони - инвестиции, които може да се окажат напразни.

Оттук нататък предстоят нови дебати във форма "триалози" между Европейския парламент, Европейския съвет и Европейската комисия в началото и в края на ноември по време на Финландското председателство на Съвета.

България се надява да извоюва отстъпки от пакета по време на хърватското в първите шест месеца догодина.