Над 70 % от българските билки се изнасят, защото нашата фармацевтична и козметична индустрия не успява да ги оползотвори. Така около 15 000 тона сухи билки годишно пътуват зад граница. Има ли възможност да бъдат вложени в производството тук у нас - вижте в репортажа на Яна Тодорова.

България изнася над 100 вида билки, като интересът към тях е голям от много страни от ЕС, както и от САЩ. За да популизира техните полезни свойства и у нас, Анна Гълъбова основава преди година нова козметична компания. Тя произвежда козметика за лице, в която активните съставки са български билки - сред които маточина, здравец и лавандула.

Анна Гълъбова, собственик на фирма за производство на натурална козметика: Дори технологичните добавки, които влагаме в козметиката, са активни и помагат на кожата, такава например е розмарина, екстракта от розмарин, който не само запазва продуктите от развала, а и помага на кожата да се бори със свободните радикали

Така се получава изключително полезен козметичен продукт, категорични са специалистите.

Магдалена Лисева, собственик на лаборатория за изготвяне на прототипи за козметични продукти: Действа силно противовъзпалитено, бих казала, пречиства кожата от замърсяванията, причинени от околната среда, от мръсния въздух, от изпарения

Билките, вложени в тази козметика, идват от Карловския регион.

Анна Гълъбова, собственик на фирма за производство на натурална козметика: Снабдяваме се от български производители, които познаваме лично, видели сме тяхната производствена база и купуваме от тях етеричните масла

Според нея, ако повече родни производители създават качествени и ефикасни продукти от български билки, те ще донесат повече икономически ползи у нас, отколкото дават при износа си. Тя смята, че в страната ни има условия за това.

Анна Гълъбова, собственик на фирма за производство на натурална козметика: Има условия за производство на етерични масла в България, има много инсталации за производство на етерични масла, разбира се, че има и други възможности, но е въпрос на вложения в наука, в апаратура в разработването на бази, които да са конкурентоспособни на международния пазар.

От браншовата организация на производителите на билкари обаче смятат, че конкуренцията на наложените световни марки не е за пренебрегване.