НОВИНИ

Ексклузивно по БНТ: Натовски патрули в небето над Европа

Прихващане на самолет е рутинна операция по време на патрулиране във въздуха. Вижте репортаж за една от тренировките по време на натовското учение Рамщайн Алой в Балтика.

Цветелина Йорданова
от Цветелина Йорданова Оператор: Борислава Борисова
12:55, 24.04.2016
Чете се за: 01:43 мин.
По света
Лоран Давид, пилот на белгийски изтребител Ф-16: Симулирахме, че граждански самолет губи радио контакт с авиодиспечерите. Когато това се случи, се вдигат под тревога изтребители, за да отидат на място, да осъществят визуален контакт с пилота и да му помогнат да се върне до летището. Сложността идва от това, че в района на Балтийско море се намираме близо до края на въздушното пространство на НАТО, където са нашите партньори - Финландия и Швеция, затова самолетът беше прихванат от два финландски изтребителя, а след това дойдохме и ние.....

Но случващото се във въздуха се наблюдава и ръководи от хиляди километри разстояние - Центъра за въздушни операции на НАТО в Удем, в сереозападната част на Германия.

На юг от Алпите въздушното пространство на Европа се следи от Центъра на НАТО в Торехон, Испания.

И там, както и тук в Удем се поддържа постоянна връзка с Центровете за контрол на въздушното движение в отделните страни. Следи се възникване на извънредни ситуации в небето - загуба на височина, откроняване от курса, неидентифициран самолет.

Йон Йонсон, ръководител полети на смяна: Почти всеки ден сме изправени пред предизвикателства - независимо дали става дума за граждански самолет, който няма връзка с авиационните власти, или за военен самолет на страна, която не е членка на НАТО, който не отговаря и ние не знаем кои са те. В тези случаи вдигаме във въздуха самолет за бързо реагиране, за да идентифицира обекта.


;

Патрулирането във въздуха е мирновременна мисия и най-важното при намесата на натовски изтребители в критични ситуации е да се избегне риска от ескалация. По време на такива въздушни операции, комуникацията тече в специален секретен чат.

Военните самолети, които летят, без да се идентифицират, създават потенциална опасност и за гражданските полети. Затова всеки самолет трябва да представи летателен план и да изпрати код, за да бъде идентифициран.

Йон Йонсон, ръководител полети на смяна: Ще го кажа със съжаление, но руснаците не винаги комуникират. И се налага ние- да поискаме да се обозначат и да ги прихващаме, за да можем да информираме цивилните авиационни власти.

Миналата година, имаше близко разминаване между граждански самолет и руски военен самолет, недалеч от Копенхаген. След излитане на скандинавски самолет от Копенхаген, той докладва, че почти е бил ударен от руски самолет. Когато военните самолети летят без да се идентифицират, създават потенциална опасност за гражданските полети. Тук сме седем дни в седмицата, 24 часа в денонощието. Винаги в пълен състав, винаги готови да се справим с всяко събитие, което възникне, казват в Удем.

Генерал-лейтенант Йоахим Вундрак, командващ Център за въздушни операции на НАТО в Удем, Германия: Нашата мисия е да гарантираме суверенитета на въздушното пространство на страните от НАТО. Засега не виждам заплаха в тази посока, но бихме искали да реагираме на необозначили се и неидентифицирани самолети, това е нашата мисия - да направим така, че страните от НАТО да могат да разчитат на нашата реакция по всяко време и на всяко място.

Според генерал-лейтенант Вундрак, нарасналата активност на руските самолети в Балтика се е превърнала в рутина, докато в района на Черно море ситуацията е по - интензивна и по - критична заради операциите на руската далекобойна авиация и заради близостта до военния конфликт в Сирия.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Ърбан камуфлаж - по телата на балерини
Ърбан камуфлаж - по телата на балерини
Фраза на седмицата - 18-24 април, 2016 г.
Фраза на седмицата - 18-24 април, 2016 г.