Софийската опера отправя провокация към своята публика с първата си премиера за новия сезон. Новият прочит на „Кармен“ е много далеч от традициите, в които обичайно се интерпретира шедьовъра на Бизе. Продукцията се прави специално за предстоящото турне на трупата в Япония и затова очакванията към спектакъла за изключително големи. Само камерата на БНТ беше допусната да снима спектакъла в окончателния му вид.

Още по темата - в новините "По света и у нас" в 20 ч.

Една модерна концепция извън конкретиката на място и време. Това предлага на своята публика режисьорът Пламен Карталов. Една арена в центъра на сцената е мястото, където основните персонажи участват в коридата на своята обречена любов.

акад. Пламен Карталов - директор на Софийската опера и балет: Това е четвърта моя постановка на Кармен и аз не мога да вървя по отъпкани пътища. Така че търсих наистина онези проекции в режисурата, които да бъдат в контекста на музиката, но погледнато от подсъзнателните ракурси и процеси на тази блестяща творба на френския реалистичен театър.

Новата постановка на Кармен трябва да грабне сърцата на публиката в Япония. А тя е изключително подготвена и с високи критерии. Според диригента Кейтаро Харада, който дирижира премиерата в София, българската постановка гарантирано ще има успех в родината му.

Кейтаро Харада – диригент: Според мен най-привлекателното за японската публика в тази постановка ще е това, че тя е центрирана и е много близко до японската религия до будизма и шинтоизма, до идеята за Дзен и това да имаш вътрешен център. А в тази постановка всичко е в средата. Това ще привлече японската публика.

За Надя Кръстева Кармен е една от визитните ѝ картички по света. Образът обаче никога не е константа.

Надя Кръстева: Сега е малко по-чувствена, малко по-мистична, малко по-надълбоко влизаща, за да открие причините и следствията за действията си.

Изключително сложна е актьорската задача, която е поверена на хора на Софийската опера. Той се превръща в един мащабен колективен персонаж, който дава оценъчната реакция за поведението на главните герои в драмата както е в традицията на древногръцките трагедии.