Нова единна система ще ни свързва по-бързо с институциите чрез телефон 112. Предвижда се хората да могат да подават сигнали чрез текстови съобщения и видео, като по този начин да се подобри качеството на услугата. Всичко това все още е на ниво концепция и вероятно ще се реализира през следващата година. Обновяването се налага, след като от 2015-та до април тази година системата преживя срив и остана без техническа поддръжка.

Единният европейски номер за спешни повиквания беше въведен в България преди десет години. Равносметката е над 44 милиона обработени сигнала, като реалните от тях са били 16 милиона. През последните три години системата беше поставена пред сериозно изпитание.

Цветомир Цеков - директор на дирекция "Национална система 112": "Функционалности като локация, пренасочване на повикванията към съответния център и други, които са свързани по-скоро с обслужването на повикванията, не бяха налични поради повреда в системата не можехме да ги използваме".
© БТА

Предстои услугата да бъде окончателно възстановена и надградена. Планира се да се изгради единна система с амбициозната задача да догони европейското качество.

Цветомир Цеков - директор на дирекция "Национална система 112": "Освен гласово ще има приоритет и останалите други начини на комуникация с операторите на телефон 112 като видео връзки, като текстово обменяне на информация, връзка с други системи като системите за видеонаблюдение".

Въпреки, че системата 112 вече е добре позната, все още има хора, които я използват не като спешен телефон, а като такъв за услуги.

Юлиян Колев - координатор в Районен център - София: "И се обаждат за какво ли не - да им пуснем тока, да им спрем парното. Тези неща не са за 112".

За годишнината на системата МВР организира атрактивно представяне на работата на службите за спешно реагиране. Вицепремиерът Валери Симеонов определи 112 като нервната система на обществото,свърза нейната работа и с една от своите каузи.

Валери Симеонов - вицепремиер: "Благодарение на вашата служба, трябва да ви кажа, толкова бърз успех постигнахме и в борбата с шума, с която лично аз съм се заел".

Сред другите задачи пред ръководството на системата е услугата да стане достъпна за хората със слухови и зрителни увреждания, което досега не се е случило заради проблемите с техническата поддръжка.