Нова екотакса за автобуси и камиони ще оскъпи превозите у нас, предупредиха от бранша. От новоучредената Конфедерация на автобусните превозвачи призоваха екоминистерството да оттегли спорната наредба или ще търсят правата си в съда.

Новата екотакса за този 3-годишен автобус е малко над 900 лв. За всички автобуси над 10 години обаче таксата скача над 2300 лв.

Превозвачите предупредиха, че заради екотаксата и новите мерки за сигурност в автобусите ще вдигнат цените.

Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи: Няма как това нещо да не се отрази на цената, както няма как да не се отрази на цената всяко нещо, което се налага- било то поставяне на колани в автобусите, било видеорегистратори, било екотакса, която плащаме.

От екоминистерството заявиха, че с таксата ще покрият разходите за рециклиране на старите возила.

Антон Пейчев, експерт в МОСВ: По този начин е изчислена такса, която покрива разходите за изграждане на тези системи за събиране на тези автомобили за тяхното разкомплектоване и най-вече за разходите за обезвреждане на опасните компоненти.

Според превозвачите няма логика да плащат таксата при регистрирането на автобуса, вместо при спирането му от движение.

Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи: Логично и нормално е, когато плащаш такса за рециклиране, когато си бракуваш превозното средство, да отидеш и да си платиш таксата, за да го рециклират.

От министерството обясниха, че не могат да контролират кога превозното средства се превръща в скрап.

Антон Пейчев -експерт в МОСВ: Затова при всички подобни системи аналогично се заплаща при първото пускане, тъй като това е момента, в който се завежда статистиката, започва да се извършва отчетността.

Превозвачите попитаха защо има такава огромна разлика между таксите за стар и нов автобус. От министерството обясниха, че целта е да стимулират купуването на нови автобуси, защото старите повече замърсяват въздуха.