В Париж кметове на 12 световни градове подписаха декларация за мерки по достигане на нулеви емисии на замърсяване. Шофьорите на стари и замърсяващи коли вече плащат почти двойно за движение в центъра на Лондон. От днес там влиза в сила нова такса от 10 лири за коли, регистрирани преди 2006-та. Тя се прибавя към сегашната такса от 11,50 за шофиране в най-натоварените райони на града. Екоактивисти определят новата мярка като недостатъчна, критиците изтъкват, че тя наказва най-бедните шофьори, но кметът Садик Хан е решен да осигури по-добър въздух за лондончани.

Новата такса засяга коли, които не покриват стандарта Евро четири. Платената зона действа между 7 и 18 часа от понеделник до петък. Според градската управа това е първата от серия мерки за подобряване качеството на въздуха в Лондон. Под действието й ще попадат 34 хиляди шофьори месечно.

Садик Хан - кмет на Лондон: Повече от 9 хиляди лондончани годишно умират преждевременно заради лошия въздух. Деца в нашия град имат недоразвити бели дробове, възрастни страдат от заболявания като астма, деменция и удари, пряко свързани с лошото качество на въздуха.

Столичният кмет планира да разшири платената зона за вредни автоемисии и дори иска да забрани горенето на дърва в най-рисковите райони.

Садик Хан - кмет на Лондон: Преоборудваме най-замърсяващите автобуси. Спираме закупуването на дизелови автобуси в полза на хибридно-електрически и водородни. Не издаваме лицензи за дизелови таксита, оказваме им съдействие за преминаване към по-чисти коли.

До 2020-та новата такса ще бъде заменена със Зона на ултра ниски вредни емисии. Тя предвижда 12,50 лири върху съществуващите и сега 11,50 за вредни емисии в някои райони на британската столица. Засегнати ще бъдат дизели, регистрирани преди септември 2015 -та и бензинови автомобили преди 2006-та.

Британските ековласти насърчават до 2020-та такси "вредни емисии" да въведат и градските управи на Бирмингам, Лийдс, Саутхемптън, Дерби и Нотингам.