НОВИНИ

Нови американски мечти

Беше ли американският народ в шок? Наистина не беше! В имитация на шок са медиите, които дадоха ценен урок на света, защо е важно да има истински независима журналистика.

Веселина Пинеда
от Веселина Пинеда Веселина Дениз
13:32, 11.11.2016
Чете се за: 04:32 мин.
Истории
американски мечти

Недоумение, лудост, съмнения, фалшификати, неразумие, Канада - всички тези думи бяха изказани по време на нагорещената изборна кампания. В изборната нощ, щабът на Хилари Клинтън беше под обстрел от разгневени симпатизанти, а самата тя се затвори в хотелската си стая в Ню Йорк в момент, в който стъкленият таван на стаята се разпадаше над нея.

Беше ли американският народ в шок? Наистина не беше! В имитация на шок са медиите, които дадоха ценен урок на света, защо е важно да има истински независима журналистика. Важността да има равенство и баланс в представянето на събитията, в представянето на политически кампании и дебати е днес на дневен ред. Може би при следващите избори тези медии ще се отстранят от борбата за власт и ще останат предани към професията, с чиста съвест пред народа, на който би трябвало да служат и информират безпристрастно.

Чуждестранните наблюдатели и европейските медии мислят, че САЩ са загубили способността да мислят и решението да се избере Доналд Тръмп е неочаквано и невероятно. Но истината е, че беше неизбежно.

На осми ноември американската нация избра тихо и безмълвно един аутсайдер.

Причините са действително дълбоки и за страничните наблюдатели, които разчитат на информация от медийните гиганти като NBC, CBS, CNN, Reuters и Associated Press те получиха точно обратното - пълно медийно затъмнение.

Като странични наблюдатели бих обособила обикновените хора; привържениците на Клинтън; чуждестранните медии, които черпят информацията си, не чрез собствените си наблюдатели, а регионалните медии и медийни групи. Но малката подробност, която забравят е, че CBS, NBC, CNN и сие са основните и най-съществени крепости на Демократическата партия. Същите тези медии изиграха основна роля на майстори-манипулатори в предварителните избори на партийно ниво в борбата за президентската номинация.

Вторник, 5 април, Бърни Сандърс спечели в Уисконсин предварителните избори с абсолютно мнозинство, като неговата реч бе предавана на живо за цели 30 минути по CNN - невероятно рядък медиен момент, в който той успя да потвърди целите на кандидатурата си, които бяха от огромно значение за повечето гласоподаватели, които даже не се идентифицираха с партийна принадлежност.

След огромната загуба на Уисконсин, кампанията на Хилари Клинтън смени скорости и посока, изпращайки имейли, че започват нова негативна игра. На следващия ден (4 април 2016г.) CNN пусна изказване на старшия кореспондент от Вашингтон Джеф Зелини, в което той обяснява променената кампания на Клинтън, в която тя ще дисквалифицира Сандърс пред демократите, чрез тройна офанзива - дисквалифицирането му, победа срещу него и обединяването на партията в по-късен етап. В последствие станахме свидетели на една много интригантска и мръсна кампания от страна на Клинтън, където нито един демократ не можеше да разбере какъв би бил приносът й като президент на САЩ.

Така стигаме до кулминационната точка в първичната надпревара - понеделник, 6 юни 2016 г. - един ден преди най-важните избори на регионално ниво или борбата за най-влиятелния щат Калифорния. Това е щатът, който е златният ключ към успех, на който и да е от двамата кандидати, това е щатът с най-висок брой делегати, които биха решили съдбата и бъдещето на предварителните избори. Но какво се случи на 6-и юни? Associated Press обяви, че Хилари Клинтън е спечелила предварителните избори. Интересен феномен беше фактът, че абсолютно всички медии излязоха със същото изказване в рамките на 10 минути. Текстът беше идентичен при всичките.

В резултат - 7 юни 2016 г., предварителните избори в Калифорния бяха посрещнати с минимален брой избирателна активност, което в последствие осигури необходимия брой делегати. Клинтън счете, че тактиката на омаловажаване на опонента може да бъде засилена и в борбата срещу номинирания от страна на Републиканската партия Доналд Тръмп.

Желанието на Тръмп да бъде президент не е от вчера, а от 1988 г.. Опитите да бъде президент, но същевременно да се дистанцира от активна политическа кариера, са предприети при почти всички избори за президент от 1988 г. насам. С различни опити да бъде номиниран чрез Реформистката партия, Демократическата партия и последните години Републиканската партия, той бива подминаван поради липсата на политически опит и връзки. Но 2016 година се оказва интересна и силна година за Тръмп, където неговата кандидатура изглежда много по-важна, в сравнение с кандидат-опонентите му - Тед Круз, Марко Рубио и Джон Касич. Нито един от кандадите не успя да достигне популярност, може бе поради факта, че всеки един от тях представляваше една или друга форма на екстремизъм, която не можеше да бъде подмината с лека ръка от консервативните гласоподаватели на републиканците. Известен успех посрещна Тед Круз, който звучеше повече като проповедник, вместо президентски кандидат, хвалейки трансформиращата се любов на Исус Христос и обещавайки да защитава религиозните свободи. Тези негови изказвания не резонираха при младите консерватори, които в крайна сметка имаха само един избор - Тръмп.

В последствие на потвърдените номинации от страна на демократите и републиканците се започна най-ожесточената и помийна надпревара между кандидатите. Появиха се изнасилени жертви, които говореха срещу Тръмп и Клинтън. Медийната доминация на Клинтън и играта на фаворизиране бяха силно изразени във всеки един аспект на кампанията. Ако Тръмп имаше да каже нещо, той трябваше да се бори за медийното внимание и реално погледнато единствено му беше давано телевизионно време, ако бяха представени шокиращи изказвания или по време на задължителните дебати.


Реклама на Хилари Клинтън срещу Доналд Тръмп

;;;


Реклама на Доналд Тръмп срещу Хилари Клинтън

;

Невероятната комплексност на медийната кампания на Хилари Клинтън, която се променяше с всеки месец и ставаше все по-интензивна и манипулативна, предизвика обратен ефект. Народът, който можа да бъде заблуден веднъж, реши да действа самосиндикално и най-вече тихомълком. Гласоподавателите спряха да споделят за кого ще гласуват поради страха от обществено линчуване и унижение от страна на ревностните симпатизанти и последователи.

Тръмп беше "лошото момче" на Америка, от което тя се срамуваше. Появиха се жени, които твърдяха че са изнасилени от Тръмп, но за кратко време изчезваха от сцената. Последната "жертва" на Доналд Тръмп трябваше да се яви в съда и да даде показания два дни преди големия изборен ден, като представи идентичността си пред журналисти и цялата нация, но реши да се отдръпне. Британският вестник Daily Mail обявява, че според тях и техните информатори тази жертва е фиктивно лице и никога не е съществувала.

Дали тази поредна манипулативна тактика рикошира срещу Клинтън? Или фактът, че Клинтън като действащ Държавен секретар на САЩ, скри важна кореспонденция, свързана с атаката на американското посолство в Либия през 2012 година, която коства живота на четирима невинни? Възможно ли е черната победа срещу Бърни Сандърс да отблъсна много демократи гласоподаватели, които открито заявиха, че няма да гласуват за нея? Или тези демократи във Филаделфия, които преди осем години гласуваха с уверяващо мнозинство за президента Обама, този път гласуваха за Тръмп?

Надявам се, че картината започва да се изяснява. На международно ниво светът, Европа и България виждат, това което им е представено от медийните гиганти - силна Клинтън и малоумен Тръмп. Това, което не виждат е разцеплението на една политическа сила, причинено от манипулативна кампания и предизвикала разочарованието на демократите.

В момента се говори, че Клинтън е спечелила популярния избор на народа. Това означава, че Хилари Клинтън е спечелила с по-голямо мнозинство в един или два щата, като в случая става дума за Калифорния. Това е и причината за съществуването на електорална колегия, която предпазва един щат да направи избора за цялата нация.

В крайна сметка Америка избра. Изборът беше воден от т. нар. "тихи" избиратели. Те гласуваха за Доналд Тръмп. "Тихите" избиратели поеха риска и показаха, че не е важно колко си гласовит. Американците познават политическата кариера на Клинтън, знаят какво да очакват от нея, знаят кои корпорации седят зад нея. Техният "тих" избор бе за промяна - те решиха да дадат шанс на политическия аутсайдер. Америка избра Тръмп.


*Авторката е журналист на свободна практика, живее в САЩ. Текстът е публикуван в блога ѝ http://vesselinadenise.blogspot.bg/2016/11/blog-po...

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Рекордни нива на данъци в Гърция, според доклад на Еврокомисията
Рекордни нива на данъци в Гърция, според доклад на Еврокомисията
Победата на Тръмп - изненада или една повтаряща се история
Победата на Тръмп - изненада или една повтаряща се история