Новите пътни такси за камионите у нас може да увеличат разходите на фирмите превозвачи с между 10 и 30%, а това може да доведе до поскъпване на храните с 4% - изчисленията са на министерството на регионалното развитие и благоустройството. Оттам представиха проекта си за нови тарифи. Превозвачите обаче са против предложения размер - твърдят, че така тол таксите у нас ще са по-високи отколкото в западноевропейските страни.

Основното правило, от което се е водело министерството при определяне на размера на таксите, е да плащат повече тези, които пътуват, рушат и замърсяват повече. Така най-високи ще бъдат таксите за големи камиони с нисък екостандарт.

Николай Нанков, зам. министър на регионалното развитие и благоустройството: Не може леките автомобили - тези които не нарушават, не амортизират, не натоварват толкова републиканските пътища, да издържат пътната система както е понастоящем, точно обратното, европейският принцип - справедливият модел, солидарният е точно този.
Петя Аврамова, министър на регионалното развитие и благоустройството: Близо 70% от българите смятат, че е справедливо тежкотоварните камиони да заплащат повече за движение по републиканската пътна мрежа.

От министерството са определили, от 16 август товарните автомобили до 12 тона да плащат от 7 до 16 стотинки на километър, камионите с до три оси, но тегло над 12 тона - между 21 и 41 стотинки, а тежките камиони с над три оси - да заплащат дори до лев ,ако са с нисък евростандарт. За автобуси таксите са между 5 и 10 стотинки на километър.

Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на превозвачите в България: Първоначално ние си помислихме, че това е първоаприлска шега - в момента, в който видяхме какво е предложението за цени. Липсва каквато и да е било икономическа логика.

Целият бранш беше на мнение, че към момента с тези предложения дори няма възможност за пресечна точка.

Според изчисленията на превозвачите пътните такси в Германия щели да се окажат по-ниски от тези в България.

Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на превозвачите в България: Буквално два пъти събираме повече пари от икономики, които са значително по-развити от нас и ние затова когато дискутирахме с представителите на МРРБ поставихме този въпрос.
93 000 превозни средства са проверили тол инспекторите

93 000 превозни средства са проверили тол инспекторите

Общо 93 000 превозни средства са проверени досега у нас за електронни винетки от тол инспекторите. Това каза в Русе председателят на Управителния съве...

Очаква се след въвеждането на тол системата известно поскъпване на хранителните продукти. Според изчисленията на Световната банка най- голямо би било увеличението на цените на безалкохолните напитки с до 4%, на хляба и брашното с до 2% и на млечните продукти.

Очаква се и поскъпване на билетите на междуградските автобуси.

Пътища с най-висок процент на плащане на тол такса
Пътища с най-висок процент на плащане на тол такса © БНТ

Освен първокласните пътища и магистралите в обхвата на системата ще влязат и част от третокласната и четвъртокласната пътна мрежа.

Петя Аврамова, министър на регионалното развитие и благоустройството: Не цялата републиканска пътна мрежа влиза в обхвата на толуването, от над 20 000 км. пътища, ще бъдат с тол такси 10 000 - или близо 50 % от мрежата.

От ведомството са изчислили, че на година са необходими 1 млрд. лева от пътни такси, за да бъдат ремонтирани и поддържани пътищата. С новите тарифи се очаква от 2020 година в бюджета да постъпват г. по 1 милиард и 160 милиона лева годишно. До края на тази година очакваните приходи са близо 200 млн. лева.

© МРРБ