НОВИНИ

Новите пътни такси за камионите може да доведат до допълнителни разходи

Новите пътни такси за камионите у нас може да увеличат разходите на фирмите превозвачи с между 10 и 30%, а това може да доведе до поскъпване на храните с 4% - изчисленията са на министерството на регионалното развитие и благоустройството. Оттам представиха проекта си за нови тарифи. Превозвачите обаче са против предложения размер - твърдят, че така тол таксите у нас ще са по-високи отколкото в западноевропейските страни.

Цветелина Катанска
от Цветелина Катанска
20:01, 01.04.2019
8329
Чете се за: 01:23 мин.
У нас

Основното правило, от което се е водело министерството при определяне на размера на таксите, е да плащат повече тези, които пътуват, рушат и замърсяват повече. Така най-високи ще бъдат таксите за големи камиони с нисък екостандарт.

Николай Нанков, зам. министър на регионалното развитие и благоустройството: Не може леките автомобили - тези които не нарушават, не амортизират, не натоварват толкова републиканските пътища, да издържат пътната система както е понастоящем, точно обратното, европейският принцип - справедливият модел, солидарният е точно този.
Петя Аврамова, министър на регионалното развитие и благоустройството: Близо 70% от българите смятат, че е справедливо тежкотоварните камиони да заплащат повече за движение по републиканската пътна мрежа.
;

От министерството са определили, от 16 август товарните автомобили до 12 тона да плащат от 7 до 16 стотинки на километър, камионите с до три оси, но тегло над 12 тона - между 21 и 41 стотинки, а тежките камиони с над три оси - да заплащат дори до лев ,ако са с нисък евростандарт. За автобуси таксите са между 5 и 10 стотинки на километър.

Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на превозвачите в България: Първоначално ние си помислихме, че това е първоаприлска шега - в момента, в който видяхме какво е предложението за цени. Липсва каквато и да е било икономическа логика.

Целият бранш беше на мнение, че към момента с тези предложения дори няма възможност за пресечна точка.

Според изчисленията на превозвачите пътните такси в Германия щели да се окажат по-ниски от тези в България.

Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на превозвачите в България: Буквално два пъти събираме повече пари от икономики, които са значително по-развити от нас и ние затова когато дискутирахме с представителите на МРРБ поставихме този въпрос.
;

Очаква се след въвеждането на тол системата известно поскъпване на хранителните продукти. Според изчисленията на Световната банка най- голямо би било увеличението на цените на безалкохолните напитки с до 4%, на хляба и брашното с до 2% и на млечните продукти.

Очаква се и поскъпване на билетите на междуградските автобуси.

;

Освен първокласните пътища и магистралите в обхвата на системата ще влязат и част от третокласната и четвъртокласната пътна мрежа.

Петя Аврамова, министър на регионалното развитие и благоустройството: Не цялата републиканска пътна мрежа влиза в обхвата на толуването, от над 20 000 км. пътища, ще бъдат с тол такси 10 000 - или близо 50 % от мрежата.

От ведомството са изчислили, че на година са необходими 1 млрд. лева от пътни такси, за да бъдат ремонтирани и поддържани пътищата. С новите тарифи се очаква от 2020 година в бюджета да постъпват г. по 1 милиард и 160 милиона лева годишно. До края на тази година очакваните приходи са близо 200 млн. лева.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Заради недостига на инженери: Бизнесът иска задължителни матури по математика
Заради недостига на инженери: Бизнесът иска задължителни матури по математика
„Алфа рисърч“: Скандалът с апартаментите е нанесъл щети върху образа на ГЕРБ
„Алфа рисърч“: Скандалът с апартаментите е нанесъл щети върху образа на ГЕРБ