Недостигът на човешки ресурси в туризма тласка все повече хотелиери и ресторантьори да търсят частични решения за автоматизация на услугите. Вече има фирми, които са въвели софтуерни програми за настаняване на гости, за обработка на документи и дори за поръчка на храни.

Това е един от хотелите във Варна, в които са въведени не малко иновации.

Павлин Косев, мениджър в градски хотел: Ние имаме на рецепция изградена система с отдалечен достъп, където самата администраторка управлява служебният вход – с видеонаблюдение и отдалечен достъп за управление.

По този начин в хотела са успели да намалят непроизводителните кадри, тоест използването на човешка охрана. С това нововъведение за миналата година са спестени 12 процента от разходите за персонал. Закупуването на автоматизирани перални машини пък допринася за оптимизация на разходите на електроенергия и консумативи.

Павлин Косев, мениджър в градски хотел: Има връзка с интернет, което във всеки един момент може да ти каже колко точно перални са минали, какъв разход излиза на килограм пране”.

Дори поливането на зелените площи навън не се извършва от човешка ръка, а се управлява чрез компютър. Фасадното и парковото осветление се контролира чрез спътник и специален софтуер.

Павлин Косев, мениджър в градски хотел: По този начин спътникът следи кога е изгревът, кога е залеза и кога точно да включи и изключи осветлението. 8:12

И затова не се налага да се грижи човек. С всички тези въведени технологии, за персонала не остава да се фокусира единствено в обслужването на гостите и в неща, които няма как да бъдат заменени от дигитализацията.