Нови европравила за автомобилния транспорт заплашват с фалит стотици български фирми. Т. нар. "пакет за мобилност", зад който застават големите страни като Франция, Германия, Австрия и Италия, предвижда шофьорите на ТИР-ове от източноевропейските страни да получават командировъчни, като тези в западноевропейските, а задължителната 45-часова почивка на седмица да изкарват в хотел. Проблемът е, че превозвачите от Източна Европа не могат да поемат такива разходи. 190 000 български шофьори може да останат без работа. Като необявена икономическа война между западно- и източноевропейските страни определят експертите дебатите около т. нар. "пакет за мобилност".

Като необявена икономическа война между западно- и източноевропейските страни определят експертите дебатите около т.н. "Пакет за мобилност". Основен мотор на предлаганите промени са Франция, Германия, Австрия и Италия, които смятат, че компаниите и шофьорите от Източна Европа подбиват цените на тежкотоварните превози на континента, като предлагат превози на стоки на по-ниски цени, защото плащат по-малко на своите шофьори.

Така в Европа в момента се оформят два лагера. За промените са именно Франция, Германия, Австрия и Италия, а против са България, Румъния, Словакия, Полша, Унгария и Чехия, чиито фирми биха загубили конкурентното си предимство и биха фалирали, ако промените станат факт.

Накратко пакетът предвижда шофьорите на ТИР-ове да получават толкова командировъчни, колкото получават в страните, през които преминават. Във западноевропейските страни командировъчните са почти двойно по-големи от тези в България. Второ: ако новата еврорегулация влезе в сила, на всеки три седмици българските тираджии ще трябва да се прибират за почивка в страната си. И трето: големите седмични 45-часови почивки шофьорите ще трябва да прекарват задължително в хотел.

Промените биха засегнали 190 000 български шофьори и техните фирми. Вижте още за последствията върху нашите превозвачи!

Георги Цанов има фирма за тежкотоварни превози, която работи доста успешно. Георги има 45 камиона и толкова шофьори. Ако новите часови ставки, предвидени в Пакета за мобилност, влязат в сила, той ще претърпи огромни загуби.

Георги Цанов, собственик на превозваческа фирма: Една Франция е с много по-висок стандарт от България и затова ние не приемаме налагането на такива ставки изкуствено от чрез някакъв закон или европейски регламент, но иначе всички знаем, че в България един шофьор, ако взима между 1500 и 2000 евро, във Франция е между 2000-3000 евро на месец.

Сега Георги плаща по 50 евро на своите шофьори. Ако трябва да вдигне ставката до 80 евро на ден за всичките си 45 шофьори, каквито са ставките във Франция, Германия, Австрия и Италия, фирмата му ще губи по 1350 евро на ден. В същото положение са още 70 000 български камиона, които превозват товари в Европа.

Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи: Един водач от една фирма, който извършва превози от Испания до Австрия, и един водач от същата фирма, който извършва превози по дестинацията Чехия-България, ще получават различни заплати при извършване на един и същи обем работа. Това, според нас, е дискриминационно отношение.

До огромни загуби ще доведе и изискването 45-часовата седмична почивка шофьорът да прекарва в хотел, оставяйки си камиона си на паркинг. Проблемът е, че от паркинга до хотела шофьорът ще трябва да наема такси, което са допълнителни разходи. Освен това паркингите са неохраняеми, а по международните конвенции шофьорът носи отговорност за стоката.

Ахмед Коруев, шофьор на ТИР: Един шофьор би ли си оставил стоката за примерно 2 дни неохраняема? - Честно казано, аз не бих си я оставил, защото после шефът няма да ми признае нито откраднатата нафта, нито липсващата стока, нито нищо. - Нито евентуално, ако се качи бежанец? - Абсолютно. - Ние като спим в камионите и ни обират. Посред бял ден преди 2-3 седмици колегите ги обраха в Италия и никой не се застъпва за теб, камо ли да си оставиш камиона 2 дена на хотел да отидеш - ти като отидеш, може и камионът да го няма там.

"Пакетът за мобилност" предвижда още шофьорите да работят три седмици, а четвъртата да прекарват в собствената си страна.

- Ние сме далечна държава в ЕС. Не могат да ни слагат такива изисквания. Германия е на средата на ЕС и пътува до Англия и се връща за едно време, което от България, като тръгнете, с тези граници, с тези задръствания... отсъстваме много повече време от България.

България е твърдо против промените. Такава е позицията ни в блок с другите източноевропейски страни, според заместник-министъра на транспорта Ангел Попов.

Ангел Попов, заместник-министър на транспорта: Ако превозвач пътува от България за Франция, той трябва да премине през няколко зони, тоест определените държави, които са с най-различни изисквания, тоест всяка държава си е въвела определени изисквания - Австрия, Италия, Франция. И ние трябва да се ръководим от 4 различни изисквания, съответно да плащаме по четири справки на нашите шофьори. Нали разбирате, че това е изключително трудно и неправомерно. Не е коректно, защото ние имаме изключително силен международен транспорт.

Дебатите по "Пакета за мобилност" продължават - между източно- и западноевропейските държави.

Началото на целия този процес и промените в сектора транспорт дава т.н. "Закон Макрон", който настоящият президент на Франция успява да прокара като министър преди 1,5 г. Борбата в Европа сега е тези правила, които вече действат в големите западноевропейски страни, не само да се променят, но и да не стават задължителни на европейско ниво.

"Пакетът за мобилност" тепърва ще се обсъжда в ЕП. В ход са отдавна сериозни преговори, които наистина са равносилни на икономическа война. Кой ще спечели тази война - ще видим. 240 000 души в България са семействата на нашите превозвачи, които биха били засегнати. Между 2 и 3% е делът на този бранш в българския БВП.