Подготвяният повече от година и половина нов закон за храните се превърна в камък на раздора за производителите на бутилирана вода - минерална, изворна и трапезна. Причината - текстовете ще позволяват вече легално на един извор да има повече от една фирма концесионер.

Спор за много пари. Промените, засягащи бутилираната вода, не се предлагат за първи път. Последният завършил неуспешно опит за допускането на няколко концесионера на един извор е от 2014 г.

Сегашният вносител на поправките - Министерството на земеделието и храните, се дистанцира от тях. Самият министър на земеделието Румен Порожанов ги определи като бизнес в предаването "Денят започва с Георги Любенов".

Румен Порожанов, министър на земеделието и храните: За съжаление темата с водата не трябваше да бъде въобще в закона за храните, тя не биваше да бъде уреждана там, но по едно или друго стечение на обстоятелствата беше въведена там. Не желая аз лично в този закон да решаваме бизнес отношения.

Въпросът с вносителя на поправките и начина на предлагането предизвиква съмнение и в главните опоненти по законопроекта.

Васил Стоименов: Досега в медиите не е отразена позицията на вносителя, защото ние не сме вносители на този законопроект, ние просто подкрепяме законопроекта.
Жана Величкова: Как се правят промените ние не можем да знаем, защото между текста, който ние сме подкрепили като участваща в междуведомствената работна група асоциация, и текста, който е в Народното събрание, има огромна разлика.

Законопроектът беше приет в пленарна зала основно с гласовете на ГЕРБ и Обединените Патриоти. От БСП гласуваха въздържал се, но като цяло също подкрепят текстовете.

Съществува такова браншово напрежение, но за нас нещата са принципни. Не е възможно на един водоизточник да има един концесионер при положение, че имаш достатъчно дебит за други инвестиционни намерения. Второ не е възможно и не е приемливо да се смени търговското описание с търговската марка.

И докато текат обсъжданията на законопроекта в парламента, две социологически агенции излязоха със представителни проучвания относно пазара на минерални води. Данните в тях потвърждават, че става въпрос за много печеливш бранш, тъй като над 1,5 млн от българите консумират именно бутилирана вода.

Според Алфа Рисърч когато избират бутилирана вода, водещо значение има марката, следвана от извора и цената.

От Галъп интернешънъл задават по друг начин въпроса към потребителите - одобрявате ли да се посочва извора на водата. Над 93 на сто от запитаните отговорят положително.

В Европа без изключение действа принципа на едно находище да има само един отговорен оператор, който да използва водата за бутилиране. Това не изключва възможността свободните количества да бъдат използвани за други цели.

На точно обратното мнение са от Съюза на безалкохолната промишленост в България.

Васил Стоименов: Няма никъде в еврозаконодателството или в директивата принцип, който да казва едно находище - един концесионер. Искат имената на изворите, които са национално богатство, да станат частни търговски марки, това нещо е недопустимо.

В момента има по няколко концесионера на едно находище по исторически причини във Велинград, в Хисаря и в Горна баня.

Според Съюза на безалккохолната промишленост, ако се въведе правилото един концесионер на едно находище, това би означавало, че там където са повече, трябва да затвори поне една от двете фабрики.

Новият закон за храните беше приет на първо четене от депутатите на 26 октомври и се очаква още следващата седмица да започне обсъждането му за второ четене.