14 неправителствени организации начело с Института за пътна безопасност се обявиха против разделянето на Закона за движение по пътищата на три отделни закона. Според тях това не само няма да допринесе за намаляване на катастрофите и жертвите по пътищата, но и не съответства на Националната стратегия за подобряване безопасността на движение. Затова организациите внесоха 75 страници с критики към новия проектозакон в Министерския съвет и в Министерството на вътрешните работи.

Неправителствените организации, сред които "Велоеволюция" и "Спаси София" искат нов модел за управление на системата за пътна безопасност и реформа в административното производство. Недоволни са и че имената на хората, работили по новия закон не са публични, затова настояват законопроекта да бъде оттеглен и да се продължи работата с независими експерти.

Новият закон за движение по пътищата, който се разделя на три, не ни предлагат нов модел за управление, не ни предлагат нов модел за обучение на водачите, не ни се предлага нова административна процедура, тъй като по всичките тези точки имаме проблем, на всичкото отгоре в закона е пълно с грешки и колизии.

Някои от критиките към новия закон са, че той предвижда да отпадне предимството на дясностоящия в кръгово движение, както и забрана за превключване на скорости на ЖП прелез. Експертите са притеснени от намаляването на глобата за тунингован автомобил от 7000 лв. на 150 лв.

Настимир Ананиев, експерт в Института за пътна безопасност: Винаги давам и примера с един от нашите учредители Анелия Терзиева, чийто син във Варна беше помлян и убит на пътя с 250 км/ч, тунингован автомобил, който не отговаря на изискванията по закон.

Участниците в дискусията са изчислили, че вероятността човек да загине по пътищата на България е два пъти по голяма, отколкото в другите европейски страни.