От 7 април в София експериментално тръгва нощен градски транспорт. Четири линии ще пресичат града от 00.00 часа до 04.00 часа, а общата им спирка ще е на площад „Княз Александър Първи“. Автобусите ще са със специално обозначение с номера N1, N2, N3 и N4. Цената на нощната карта за всички линии е фиксирана на 2 лева и ще се продава от кондуктори вътре в автобусите.

С тази стъпка София се присъединява към многобройните европейски столици и градове, където нощен обществен транспорт функционира успешно вече години.

В Париж, например, има няколко начина за придвижване нощем.

Метрото си остава най-удобният, евтин и бърз транспорт. Линиите на метрото във френската столица са 14 на брой, но разписанията им са различни. Последните влакове приключват курсовете си не по-късно от 1:15 часа, като в петък, събота и неделя този час е 2:15 ч. Първите влакове тръгват в 5:30 ч. На големи празници метрото се движи частично през нощта.

Още по-бърза е градската железница RER. Петте ѝ експресни линии свързват центъра с предградията. Те се движат на малко по-дълги интервали в сравнение с метрото, но услугата им е до 0:30 ч. вечер, а сутрин подновяват работа между 5:15 и 5:30 ч.

Когато метрото и влаковете спрат, в Париж започват да работят нощни автобуси, които свързват различните точки на града между 0:30 ч. и 5:30 ч. Времето на изчакване на съответните спирки варира между 15 и 60 минути. Париж е разделен на зони и това определя цената на билета. Например за две зони важи един билет, но ако влезете в трета зона или се прекачите, трябва да купите още един билет. Иначе билетът е на цена 1.90 евро.

В Амстердам трамваите, автобусите и метрото се движат от 6 ч. сутринта до 12:30 след полунощ. В промеждутъка 3:00 – 7:00 часа жителите и гостите на града могат да разчитат на нощни автобуси. Билетите за тях са на специални нощни тарифи от 4.50 евро, но важат и картите за градски транспорт.

Във Виена метрото се движи от 5 сутринта до почти полунощ, а автобусите и трамваите спират малко по-рано. От септември 2010 г. през уикенда и в празнични дни метрото в австрийската столица работи денонощно. Дотогава придвижването става само с нощни автобуси от 00:30 ч. до 5 часа сутринта, на всеки 30 минути. И сега те свързват важни точки в града с метростанциите. Нощем метрото се движи на 15 минути от 00:30 ч. до началото на редовната смяна. По отношение на цените, от 1 януари 2018 г. еднопосочният билет във Виена бе увеличен от €2.20 на €2.40 (за час в една посока, независимо от броя на използваните превозни средства). Иначе има различни комбинации за карти, които са доста изгодни. Тяхната цена е от 8 евро за еднодневна карта за всички линии до 51 евро за месечна карта. Годишната карта струва 365 евро – т.е. по едно евро на ден, но тя трябва да бъде платена наведнъж.

Допреди съобщението, че и София ще има нощен градски транспорт, като добър пример у нас често се посочваше чешката столица. Общо 33 нощни линии обслужват нощна Прага: 9 трамвайни и 24 автобусни. В работните дни интервалите на всички линии са 30-минутни, а в нощите срещу събота и неделя – 20 минути. Периферните квартали се обслужват от 10 крайградски нощни автобусни линии. Заплащането е по същите тарифи, както и през деня. Особеност за Прага е, че дневната и месечната карта важат 24 часа в денонощието, чиято левова равностойност е съответно 39 лв. и 264 лв. Еднократният билет струва по-малко от 2 лева, позволява прекачване, но важи само 30 минути.


Още от Ива Стойкова


Кръгова икономика? Как работи

10.05.2018


Ековинетка за по-чист въздух

02.05.2018


Транспортните коридори - условие за развитие на регионите

26.03.2018


РЕКЛАМА

Нови публикации в блогове


Борбата за новото име тепърва започва

15.06.2018, Костадин Филипов


Преговорите за името са в цайтнот...

09.06.2018, Костадин Филипов


Уж всичко е готово, ама не...

01.06.2018, Костадин Филипов




По света и у нас, емисия – 7:00, 21 юни 2018 Всички емисии

РЕКЛАМА

Извънредни новини:

Този сайт използва БИСКВИТКИ (cookies).Като продължавате да използвате този сайт, вие се СЪГЛАСЯВАТЕ с използваните от нас БИСКВИТКИ.

----