За последните 3 години при омбудсмана Мая Манолова са постъпили над 3 700 жалби на граждани, които са били измамени от фирми за бързи кредити. Фирмите измамници са включвали неравноправни клаузи в договорите. Ето защо омбудсманът инициира междуинституционална среща днес.

Един от хилядите потърпевши на измамите от фирми за бързи кредити е Валентин Каменов. Има 3 проблемни кредита, две съдебни дела зад гърба си има и един съвет към всички - по-добре не взимайте бързи кредити. Преди години Валентин пропуска да плати дълга си за един месец, но на следващия плаща две вноски. Няколко месеца по-късно разбира, че фирмата е завела дело срещу него за неплащане на кредит, въпреки че той си е плащал всички вноски до момента.

Валентин Каменов - потърпевш: Но договора не бях го прочел. В договора пише, че ако една от вноските е просрочена се завежда дело.

Освен това в хода на делото се оказва, че един от документите, приложени към досието му, е фалшив.

Валентин Каменов - потърпевш: Трите имена положени, подписа, които не са мои.

В крайна сметка печели делото и си изплаща заема. Проблемът обаче е не е само на Валентин.

Мая Манолова - омбудсман: България е в топ 5 по лоши кредити и задлъжнялост и невъзможност да си обслужва дълговете население.

Едно от причините е, че фирмите за бързи кредити залагат незаконни клаузи в договите с клиентите си.

Мая Манолова - омбудсман: Законът се оказва врата в полето. И така те се натоварват с допълнителни лихви, неустойки, обезщетения, които в крайна сметка много сериозно оскъпяват кредитите далеч над разумните нива.

Един от триковете, според омбудсмана, е въвеждането на "допълнителни услуги" към погасителните вноски, които целят просто да увеличат заема, а не реално да помогнат на клиентите.

От Асоциацията за отговорно небанково кредитиране не са съгласни.

Николай Цветанов - председател на Асоциация за отговорно небанково кредитиране: Това е общо взето като избора, пред който е изправен един потребител - дали да пътува с кола до Великобритания, дали да пътува с автобус, дали да пътува със самолет.

Според омбудсмана няма реален контрол от държавата, защото Комисията за защита на потребителите нито има достатъчно правомощия, нито ресурси. От началото на 2018 година до края на март тази година регулаторът е направил 550 инспекции на "бързи кредитори", като 447 от тях са по жалби на потребители. Това обаче не дава резултат.

Димитър Маргаритов - председател на Комисия за защита на потребителите: След като тези дружества "преведат в съответствие" с нашите препоръки своите общи условия, изведнъж се оказва, че потребителите получават пак общите условия с неравноправните клаузи.

Затова омбудсманът предлага съдът да се задължи да следи за неравноправни клаузи в заповедното производство. А не разрешения да се раздават автоматично. Предлага и лицензионен режим. Но до тогава препоръчва - четете си договорите внимателно.