Частни фирми да провеждат шофьорските изпити, а ДАИ и Министерството на транспорта да имат само контролни функции, предлага Съюзът на българските автомобилисти. В отворено писмо от СБА заявяват, че промяната ще прекрати купуването на книжки. От Министерството на транспорта публикуваха напълно противоположни мерки за справяне с корупцията в автомобилния сектор.

Частни фирми да провеждат шофьорските изпити, други - обучението на кандидат-шофьорите, трети - да издават лицензи, предлага Съюзът на българските автомобилисти. Това е формулата за пресичане на корупцията при кандидатстването за книжка, смятат от Съюза.

инж. Емил Панчев, председател на СБА - Не може държавата с едната ръка да изпитва, а с другата ръка да контролира, просто е невъзможно това да се случва. И, докато това не се разбере, винаги ще има корупция в шофьорските изпити.

Фирмите, които провеждат изпитите, разбираемо, да не се занимават и с обучението на кандидат-шофьорите, предлагат още от СБА.

инж. Емил Панчев, председател на СБА - Каква е гаранцията, че няма да има корупция и при частниците? - Гаранцията е в една фирма, ако има такова нещо, държавата трябва да засили контрола върху изпитите и тя веднага ще отнеме лиценза и този човек, който е взел, или фирми, които са ги взели, ще си изгубят своя бизнес, това е гаранцията, а сега държавата, служителят му е все едно за държавата в момента.

От транспортното министерство пък предлагат: кандидат-шофьорите сами да избират маршрути при кормуване, като се запазят само началната и крайна точка. И още: автоинструкторите да не са в изпитните комисии. От СБА смятат,че тези мерки са половинчати.

Александър Цацев, председател на СБА-Благоевград - В практическата част основното влияние е на председателя на изпитната комисия, но все пак преподавателя в тези 31 часа по време на подготовката познава качествата на кандидата, знае неговите възможности и съответно мнението му относно оценката ще бъде по-обективно.

Траспортното министерство предлага още кандидат-шофьорите да кормуват в държавни коли, специално оборудвани с компютри, датчици за движение и видеонаблюдение, така че да се вижда, а датчиците да отчитат всяко натискане на педала.

Александър Цацев, председател на СБА-Благоевград - Един кандидат да смени автомобила по време на изпита няма да бъде коректно спрямо кандидата.

Атанас Камберов в момента кара курсове за шофьор. За него е важна практиката, а не толкова автомобила, на който ще се проведе изпита.

Атанас Камберов, кандидат-шофьор - Според мен ще е едно и също, важното е инструкторът да е там.

Според по-опитните шофьори, по-младите не излизат достатъчно подготвени от школите, а проблемът не е само в изпитите и корупционните практики.

Дамян Станев, шофьор - Първо часовете са малко, падна изпит за полигон, паркиране, нощно шофиране, шофиране при екстремни ситуации, в смисъл на лед, по време на дъжд. Никой не обучава младите как да извършват изпреварване, това си е сериозен проблем.

За да станат факт предложенията на транспортното министерство, трябва да бъде променена Наредбата за прилагане на Закона за движение по пътищата.