Футуристичната идея на основателя на SpaceX и изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск за супер бърз влак, който да развива скорост близка до тази на звука, вече придобива реални измерения. Къде се строи този влак на бъдещето и кога ще потегли? Вижте във видеото
This is a modal window.
През 1903 г. със своя експериментален летателен апарат, братята Райт поставиха началото на ерата на авиацията. Самолетите свързаха света, преминавайки границата на онова, което мнозина смятаха, че не е възможно.
Инженерът Броган Бамброган иска да промени света отново - с наземна транспортна система, която ще се движи по-бързо от пътнически самолет.
"На път сме да открием пети вид транспорт, което не е лека задача. До края на другата година ще имаме своя исторически момент", казва той.
Бамброган е съосновател на Хайпърлууп Технолоджис, където екип от инженери работят по осъществяване на футуристичния проект. Той ще пренася товари и хора през тръби на въздушна възглавница. В системата се поддържа вакуум и позволява влакчетата да развиват невероятната скорост от 1200 км/ч. Крайната цел е да се измине разстоянието от 600 километра от Лос Анджелис до Сан Франциско само за 30 минути.
"На практика изграждаме пълномащабна тръба между две дестинации. В нея поставяме капсула, в която можем да превозваме много бързо както хора, така и товар", разяснява инженерът.
Идеята изглеждаше по-скоро научна фантастика, когато през 2013 г. изпълнителният директор на Tesla и основател на Space X Илон Мъск разкри спецификациите на дизайна:
"Близо съм да разбера истинската телепортация, което ще е страхотно., написа той в блога си - Единствената възможност за супер бързо пътуване е да изградя тръба над или под земята, в която е създадена специална среда"
Бамброган работи с Мъск за SpaceX - извежда космически апарати в орбита.
Твърди, че на Мъск не му липсва виждане. Основателят на SpaceX, който е зает със създаването на ракети и електрически коли, окуражава останалите да следват идеите му.
Преди две години всичко беше на теория. Днес, Бамброган и неговият екип тестват истинската механика.
"Виждате машините, които правим. Виждате екипа. Хайпърлууп е реалност", казва инженерът.
Хайпърлууп успя да събере 10 милиона долара от спонсори и очаква финансиране от още 80 милиона долара.
В екипа вече е и новоназначеният изпълнителен директор Роб Лойд. Той е изкарал 20 години в мрежовия гигант Сиско, където подпомогна интернет революцията.
"Имам чувството, че сме точно на прага на създаването на следващата голяма глобална мрежа, с изключение на това, че тя ще бъде за хора и предмети, а не за данни", казва Лойд.
А след колко време ще можем да видим първата функционираща Хайпърлууп система?
"Мисля, че след 3 години ще сме готови с дизайна и изграждането на първите две или три Хайпърлууп системи в света. След 5 години ще транспортираме хора и стоки. Хората трудно могат да повярват, защото сравняват с транспортните системи, които познават и които са ги разочаровали през последните 30- 40 години", казва Лойд.
Малко е спорно дали транспортната система на САЩ не е прекалено скъпа и остаряла. Калифорния е единственият щат с жизнеспособен план за високоскоростни трасета, сравними с влаковете-стрела в Европа и Азия. Проектът, който е на стойност 68 милиарда долара, напредва доста бавно.
Йон Кристинсен, професор в Института по Околна среда и устойчиво развитие към Калифорнийския университет е скептичен по отношение на проекта. Той смята, че Хайпърлууп се използва като аргумент срещу високоскоростната железопътна линия.Според него Хайпърлууп е вълнуващ проект, но не е реалистичен.
"Все още не се решава по-големият проблем, а именно - как да вместим този вид технология в сложната транспортна инфраструктура, която вече имаме в градовете", казва Кристинсен.
Въпреки скептичните забележки инженерите от Хайперлууп Технолоджис планират да проведат първите изпитателни тестове следващата година. И не са единствените, които споделят вижданията на Мъск.
Навосъздадената компания с подобно име Хайперлууп Транспортейшън Технолоджис вече работи по строежа на 8-километров прототип, разположен на 250 км северно от Лос Анджелис. Той ще транспортира пътници и стоки, но с по-ниска скорост.
"Ние ще променим света. Хайпърлууп ще промени нашия начин на живот и това къде живеем. Ще промени световната икономика. Напълно ще преобрази веригата на доставки и производствения сектор. И това е доста вълнуващо", сигурен е Роб Лойд.
До тогава има много време, но Лойд и Бамброган вярват, че техния исторически момент е на хоризонта. А когато този ден дойде, те ще издигнат света в ново измерение.