ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

ОТ СЕДМИЦАТА: Суперскоростният Hyperloop - влакът на бъдещето

Чете се за: 02:19 мин.
Още

Футуристичната идея на основателя на SpaceX и изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск за супер бърз влак, който да развива скорост близка до тази на звука, вече придобива реални измерения. Къде се строи този влак на бъдещето и кога ще потегли? Вижте във видеото

Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време -:-
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.

      През 1903 г. със своя експериментален летателен апарат, братята Райт поставиха началото на ерата на авиацията. Самолетите свързаха света, преминавайки границата на онова, което мнозина смятаха, че не е възможно.

      Инженерът Броган Бамброган иска да промени света отново - с наземна транспортна система, която ще се движи по-бързо от пътнически самолет.

      "На път сме да открием пети вид транспорт, което не е лека задача. До края на другата година ще имаме своя исторически момент", казва той.

      Бамброган е съосновател на Хайпърлууп Технолоджис, където екип от инженери работят по осъществяване на футуристичния проект. Той ще пренася товари и хора през тръби на въздушна възглавница. В системата се поддържа вакуум и позволява влакчетата да развиват невероятната скорост от 1200 км/ч. Крайната цел е да се измине разстоянието от 600 километра от Лос Анджелис до Сан Франциско само за 30 минути.

      "На практика изграждаме пълномащабна тръба между две дестинации. В нея поставяме капсула, в която можем да превозваме много бързо както хора, така и товар", разяснява инженерът.

      Идеята изглеждаше по-скоро научна фантастика, когато през 2013 г. изпълнителният директор на Tesla и основател на Space X Илон Мъск разкри спецификациите на дизайна:

      "Близо съм да разбера истинската телепортация, което ще е страхотно., написа той в блога си - Единствената възможност за супер бързо пътуване е да изградя тръба над или под земята, в която е създадена специална среда"

      Бамброган работи с Мъск за SpaceX - извежда космически апарати в орбита.

      Твърди, че на Мъск не му липсва виждане. Основателят на SpaceX, който е зает със създаването на ракети и електрически коли, окуражава останалите да следват идеите му.

      Преди две години всичко беше на теория. Днес, Бамброган и неговият екип тестват истинската механика.

      "Виждате машините, които правим. Виждате екипа. Хайпърлууп е реалност", казва инженерът.

      Хайпърлууп успя да събере 10 милиона долара от спонсори и очаква финансиране от още 80 милиона долара.

      В екипа вече е и новоназначеният изпълнителен директор Роб Лойд. Той е изкарал 20 години в мрежовия гигант Сиско, където подпомогна интернет революцията.

      "Имам чувството, че сме точно на прага на създаването на следващата голяма глобална мрежа, с изключение на това, че тя ще бъде за хора и предмети, а не за данни", казва Лойд.

      А след колко време ще можем да видим първата функционираща Хайпърлууп система?

      "Мисля, че след 3 години ще сме готови с дизайна и изграждането на първите две или три Хайпърлууп системи в света. След 5 години ще транспортираме хора и стоки. Хората трудно могат да повярват, защото сравняват с транспортните системи, които познават и които са ги разочаровали през последните 30- 40 години", казва Лойд.

      Малко е спорно дали транспортната система на САЩ не е прекалено скъпа и остаряла. Калифорния е единственият щат с жизнеспособен план за високоскоростни трасета, сравними с влаковете-стрела в Европа и Азия. Проектът, който е на стойност 68 милиарда долара, напредва доста бавно.

      Йон Кристинсен, професор в Института по Околна среда и устойчиво развитие към Калифорнийския университет е скептичен по отношение на проекта. Той смята, че Хайпърлууп се използва като аргумент срещу високоскоростната железопътна линия.Според него Хайпърлууп е вълнуващ проект, но не е реалистичен.

      "Все още не се решава по-големият проблем, а именно - как да вместим този вид технология в сложната транспортна инфраструктура, която вече имаме в градовете", казва Кристинсен.

      Въпреки скептичните забележки инженерите от Хайперлууп Технолоджис планират да проведат първите изпитателни тестове следващата година. И не са единствените, които споделят вижданията на Мъск.

      Навосъздадената компания с подобно име Хайперлууп Транспортейшън Технолоджис вече работи по строежа на 8-километров прототип, разположен на 250 км северно от Лос Анджелис. Той ще транспортира пътници и стоки, но с по-ниска скорост.

      "Ние ще променим света. Хайпърлууп ще промени нашия начин на живот и това къде живеем. Ще промени световната икономика. Напълно ще преобрази веригата на доставки и производствения сектор. И това е доста вълнуващо", сигурен е Роб Лойд.

      До тогава има много време, но Лойд и Бамброган вярват, че техния исторически момент е на хоризонта. А когато този ден дойде, те ще издигнат света в ново измерение.

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?