НОВИНИ

Откъде тръгва сагата с българската авиация?

Сагата с модернизацията на българските ВВС се точи вече 13 години. През 2004 година България пое ангажимент да модернизира армията си, включително авиацията, но проектът за нов тип многоцелеви самолет през годините - по една или друга причина, - все се бави или отлага. Освен паричното изражение на проекта, изборът на нов тип изтребител е и геополитически избор. В крайна сметка, очевидно страната ни се насочва към самолетите "Грипен" на шведската корпорация СААБ, за които експерти твърдят, че са добър избор за България. Още хронология за сагата около една от най-старите бойни авиации в Европа и света, българската вижте в репортажа на Александър Марков.

Александър Марков
от Александър Марков
07:58, 27.06.2017
Чете се за: 02:04 мин.
У нас
1999 г. 

Сагата със самолетите МиГ-29 започва още през 1987-а година. Тогава страната решава да купи 22 бойни машини от Русия. След преговори България купува 18 бойни самолета и така осъществява една от най-големите модернизационни стъпки в новата си военна история. В годините, последващи доставката, някои от самолетите се развалят и при пребазирането им от авиобазата в Равнец някои от МиГ-29 са теглени по земя.

2004 г. 

През 2004 г., когато България става член на НАТО, страната ни поема ангажимент на Срещата на високо равнище на Алианса в Истанбул да модернизира армията до 2016 г. с общо 11 модернизационни проекта. Един от тях предвижда закупуването на нов тип многоцелеви самолет за нуждите на ВВС. През 2005 г. става ясно, че проектът за нов изтребител ще струва 1 млрд. долара. Сред обсъжданите варианти за нов самолет са шведският "Грипен" на СААБ, Ф-16 на Локхийд Мартин, Ф-18 на Боинг и Рафал на френската "Десо". Очаква се проектът да се реализира през 2007 г.

Проектът започва да буксува. През 2011 г. премиерът Бойко Борисов заявява, че най-после страната ни ще купува нови изтребители. През 2011-2012 г. бившият военен министър Аню Ангелов и екипът му успяват да финализират проекта за нов изтребител. Кръгът на потенциалните доставчици е стеснен до три: СААБ с "Грипен", "Юрофайтър" с "Юрофайтър Тайфун" и "Локхийд Мартин" с Ф-16. През 2012-а премиерът Борисов отхвърля информацията, че България се е насочила към "Юрофайтър Тайфун" втора ръка от Германия. Заявява още, че България ще купи самолетите, когато приключи икономическата криза.

2015 г.

През 2015 година тогавашният командир на ВВС и сегашен президент ген. Румен Радев алармира, че скоро изтребителната ни авиация ще бъде приземена, страната ни ще загуби въздушен суверенитет, тъй като ресурсът на МиГ-овете изтича. Радев призовава за реализация на проекта за нов самолет, както и за спешен ремонт на МиГ-29.

След разгорещени дебати правителството решава да започне преговори с Полша за ремонт на двигателите на няколко самолета МиГ-29, което ще позволи на ВВС да охраняват небето ни още няколко години. Междувременно България не продължава договора за поддръжка с Руската самолетостроителна корпорация МиГ заради неизгодни финансови условия.

Същата година НС гласува договора с Полша и дава зелена светлина за ремонта на двигателите там. Към 2016 г. в Полша са ремонтирани 6 двигателя за МиГ-29 на стойност 6 милиона и 200 000 евро, което означава глътка въздух за 3 самолета МиГ-29. Проблемът с живота на самолетите обаче остава, тъй като освен двигателите, трябва да се поддържат още авиониката и други агрегати на машините.

2016 г. 

През 2016 година премиерът Борисов заявява, че държавата ще си върне завода Авионамс, където може да се извършва ремонтът на МиГ-овете. През юни 2016 г. НС гласува два инвестиционни проекта за модернизация на Българската армия на стойност почти 3 млрд. лв. - за нов изтребител и за нов кораб за ВМС. През 2016-а прокуратурата привлича бившия военен министър Николай Ненчев, като го обвинява, че за да придвижи договора за ремонт с Полша, е укрил договор с РСК МиГ за поддръжка и ремонт.

2017 г.

През 2017-а служебният кабинет подновява договора за поддръжка с РСК, а след дълга процедура по отсяване препоръчва на редовния кабинет да започне преговори с шведската корпорация СААБ за закупуване на "Грипен". На КСНС същата година президент, премиер, лидери на партии се обявяват за това, трите проекта за модернизация на армията - за нов кораб, бронирана машина за пехотата и за нов изтребител, да вървят паралелно, като изплащането им бъде разсрочено във времето. На Европейския съвет преди дни в Брюксел премиерът Бойко Борисов се среща с шведския премиер Стефан Льовен и обявява, че България и Швеция скоро ще започнат преговори за новия самолет.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Мобилна поликлиника предлага помощ в райони с по-нисък стандарт на живот
Мобилна поликлиника предлага помощ в райони с по-нисък стандарт на живот
Белоградчик събира подписи срещу проучване за добив на строителни материали
Белоградчик събира подписи срещу проучване за добив на строителни материали