След като МРРБ и АПИ подновиха обществената поръчка за тол системата с 24 часа, към 17 ч. бяха подадени 6 оферти и 3 жалби. Офертите ще бъдат отворени в понеделник. Регионалният министър Николай Нанков заяви, че срокът на поръчката е кратък, тъй като процедурата е обявена преди една година, условията са ясни и не са променяни. Именно през последната година процедурата за тол системата беше обжалвана 8 пъти пред Комисията за защита на конкуренцията и съда.

Според закона, обжалването на поръчката не спира нейното изпълнение, освен ако не е поискана и временна мярка "спиране на процедурата".

АПИ тълкува разпоредбите на ЗОП така - щом има обжалване, поръчката се спира. КЗК, обаче, до които се адресират жалбите, заявиха, че при разглеждането им такова спиране на процедурата не е постановявано.

Факт е - поръчката се влачи над година и вместо тол системата да заработи през 2018, както трябваше, това ще стане най-рано през 2019-а, ако няма нови обжалвания.

Ако има още обжалвания, а вече знаем, че има 3 жалби, министър Нанков отговори на въпрос на БНТ, че този път ще се възползват от правото изборът на изпълнител да си върви, въпреки обжалванията.

В крайна сметка трябва да се бърза и затова МРРБ обяви 24 часа за кандидатстване сега.

Повечето експерти са убедени, че ще.

Таксуването през тол системата ще е за тежкотоварни автомобили над 3,5 т. Те ще плащат за изминато разстояние. Леките автомобили и тежкотоварните до 3,5 тона ще купуват електронни винетки за време, както е и сега.

Големият, дългогодишен проблем е, че през България преминават над 1 млн. транзитни ТИР-а годишно за странната цена от 10 евро - цена, 10 пъти по-ниска от тарифата в други балкански и европейски страни. Тези 20-тонни ТИР-а рушат пътищата у нас, а разходите за ремонтите излизат от джоба на останалите шофьори.

Целта на тол системата е тировете да плащат, колкото са изминали като разстояние, или иначе казано - да има справедливо събиране на такси. Така би трябвало да има пари за ремонти и строителство на нови пътища.

Зад непрестанните обжалвания на обществената поръчка за смесена тол система и електронна винетка регионалният министър Николай Нанков видя целенасочени атаки от недоброжелателни лобита.

Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството: Офертите на кандидатите са готови, убеден съм, те са подавани неколкократно назад във времето за тези 1 година и 43 дена, от 8 месеца се жали процедурата, не може да стартира, наша основна цел е максимално бързото разглеждане на офертите, класиране.

Смесената тол система ще обхване около 17 000 км. пътища у нас, което е 85% от всички в страната.

Така приходите от пътни такси, които сега са 300 млн. годишно, ще скочат до 1 млрд. Толкова са необходими за нормалното поддържане на пътищата у нас.

Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството: 80% от въпросите към МРРБ са насочени по проблема незадоволителното състояние на отделни пътни отсечки по 1, 2, 3-класната пътна мрежа. Отговорът на всички тези въпроси ще дойде, когато имаме въведена смесена система на тол такси и електронни винетки и когато приходите в бюджета справедливо нарасна неколкократно.

Тол системата ще таксува транзитните ТИР-ове справедливо. Сега един ТИР от Турция за Германия преминава през България за 10 евро. В други евро страни таксите са 10 пъти по-високи. Международните превозвачи са съгласни с новата система, но, според тях, тя трябва да обхваща по-малко пътища у нас.

Йордан Арабаджиев, изп. директор на Съюз на международните превозвачи: Тол системата трябва да бъде прилагана само на АМ и онази част от първи клас пътища, които са част от европейските транспортни коридори.
Къде в България имаме пътища за каране за тол такси? Да ми кажете напримерно от Сандански за Видин къде може да караш с тол такса? И от Сандански до Русе също, къде може да караш с тол такса?
Щом трябва да имаме хубави пътища, трябва да има и тол такси.
Ако крайната цена е по-ниска, нека въведат тол такса. Ако крайната цена е същата...

Автобусните превозвачи пък настояха автобусите по редовните линии в страната да не попадат в обхвата на тол системата, тъй като няма да понесат разходите. Сега годишната винетка за един автобус е 1400 лева.

Галя Топалова, председател на Националната асоциация на автобусните превозвачи: Това позволява ли Ви да поддържате някакво ниво относително на печалба? - Да, това позволява, но ако стане това всеки ден да се плаща, понякога автобусите, особено зимата, тръгват с по 5 човека, 10 човека, пътникопотокът е намалял...

Едно от големите очаквания към новата тол система е тя да ограничи измамите, тъй като хартиената винетка ще изчезне, а електронната ще е в Единна информационна система.

Малинка Бондаренко, Съюз на автомобилистите в България: Знаете, че в България непрекъснато се изнася информация за това, че има фалшиви стикери, или пък ползването на стикер на повече от едно превозно средство, докато при електронната винетна система - това нещо ще се избегне.

Плащането на тол таксите е планирано да става на граничните пунктове. ТИР-овете ще могат да избират маршрути през България на различна цена. Таксите ще са за класове автомобили. Планира се мобилни камери и полицаи ще следят за това, платена ли е таксата.

Ако в следващите дни изборът на изпълнител приключи, фирмата ще има 19 месеца да изгради и внедри тол системата у нас. Това ще е за негова сметка. След старта ѝ ще започне изплащането от приходите от нея.