НОВИНИ

Отново стартира търгът за тол системата

След като МРРБ и АПИ подновиха обществената поръчка за тол системата с 24 часа, към 17 ч. бяха подадени 6 оферти и 3 жалби. Офертите ще бъдат отворени в понеделник. Регионалният министър Николай Нанков заяви, че срокът на поръчката е кратък, тъй като процедурата е обявена преди една година, условията са ясни и не са променяни. Именно през последната година процедурата за тол системата беше обжалвана 8 пъти пред Комисията за защита на конкуренцията и съда.

Александър Марков
от Александър Марков
20:20, 19.05.2017
Чете се за: 02:43 мин.
У нас

Според закона, обжалването на поръчката не спира нейното изпълнение, освен ако не е поискана и временна мярка "спиране на процедурата".

АПИ тълкува разпоредбите на ЗОП така - щом има обжалване, поръчката се спира. КЗК, обаче, до които се адресират жалбите, заявиха, че при разглеждането им такова спиране на процедурата не е постановявано.

Факт е - поръчката се влачи над година и вместо тол системата да заработи през 2018, както трябваше, това ще стане най-рано през 2019-а, ако няма нови обжалвания.

Ако има още обжалвания, а вече знаем, че има 3 жалби, министър Нанков отговори на въпрос на БНТ, че този път ще се възползват от правото изборът на изпълнител да си върви, въпреки обжалванията.

В крайна сметка трябва да се бърза и затова МРРБ обяви 24 часа за кандидатстване сега.

Повечето експерти са убедени, че ще.

Таксуването през тол системата ще е за тежкотоварни автомобили над 3,5 т. Те ще плащат за изминато разстояние. Леките автомобили и тежкотоварните до 3,5 тона ще купуват електронни винетки за време, както е и сега.

Големият, дългогодишен проблем е, че през България преминават над 1 млн. транзитни ТИР-а годишно за странната цена от 10 евро - цена, 10 пъти по-ниска от тарифата в други балкански и европейски страни. Тези 20-тонни ТИР-а рушат пътищата у нас, а разходите за ремонтите излизат от джоба на останалите шофьори.

Целта на тол системата е тировете да плащат, колкото са изминали като разстояние, или иначе казано - да има справедливо събиране на такси. Така би трябвало да има пари за ремонти и строителство на нови пътища.

;

Зад непрестанните обжалвания на обществената поръчка за смесена тол система и електронна винетка регионалният министър Николай Нанков видя целенасочени атаки от недоброжелателни лобита.

Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството: Офертите на кандидатите са готови, убеден съм, те са подавани неколкократно назад във времето за тези 1 година и 43 дена, от 8 месеца се жали процедурата, не може да стартира, наша основна цел е максимално бързото разглеждане на офертите, класиране.

Смесената тол система ще обхване около 17 000 км. пътища у нас, което е 85% от всички в страната.

Така приходите от пътни такси, които сега са 300 млн. годишно, ще скочат до 1 млрд. Толкова са необходими за нормалното поддържане на пътищата у нас.

Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството: 80% от въпросите към МРРБ са насочени по проблема незадоволителното състояние на отделни пътни отсечки по 1, 2, 3-класната пътна мрежа. Отговорът на всички тези въпроси ще дойде, когато имаме въведена смесена система на тол такси и електронни винетки и когато приходите в бюджета справедливо нарасна неколкократно.

Тол системата ще таксува транзитните ТИР-ове справедливо. Сега един ТИР от Турция за Германия преминава през България за 10 евро. В други евро страни таксите са 10 пъти по-високи. Международните превозвачи са съгласни с новата система, но, според тях, тя трябва да обхваща по-малко пътища у нас.

Йордан Арабаджиев, изп. директор на Съюз на международните превозвачи: Тол системата трябва да бъде прилагана само на АМ и онази част от първи клас пътища, които са част от европейските транспортни коридори.
Къде в България имаме пътища за каране за тол такси? Да ми кажете напримерно от Сандански за Видин къде може да караш с тол такса? И от Сандански до Русе също, къде може да караш с тол такса?
Щом трябва да имаме хубави пътища, трябва да има и тол такси.
Ако крайната цена е по-ниска, нека въведат тол такса. Ако крайната цена е същата...

Автобусните превозвачи пък настояха автобусите по редовните линии в страната да не попадат в обхвата на тол системата, тъй като няма да понесат разходите. Сега годишната винетка за един автобус е 1400 лева.

Галя Топалова, председател на Националната асоциация на автобусните превозвачи: Това позволява ли Ви да поддържате някакво ниво относително на печалба? - Да, това позволява, но ако стане това всеки ден да се плаща, понякога автобусите, особено зимата, тръгват с по 5 човека, 10 човека, пътникопотокът е намалял...

Едно от големите очаквания към новата тол система е тя да ограничи измамите, тъй като хартиената винетка ще изчезне, а електронната ще е в Единна информационна система.

Малинка Бондаренко, Съюз на автомобилистите в България: Знаете, че в България непрекъснато се изнася информация за това, че има фалшиви стикери, или пък ползването на стикер на повече от едно превозно средство, докато при електронната винетна система - това нещо ще се избегне.

Плащането на тол таксите е планирано да става на граничните пунктове. ТИР-овете ще могат да избират маршрути през България на различна цена. Таксите ще са за класове автомобили. Планира се мобилни камери и полицаи ще следят за това, платена ли е таксата.

Ако в следващите дни изборът на изпълнител приключи, фирмата ще има 19 месеца да изгради и внедри тол системата у нас. Това ще е за негова сметка. След старта ѝ ще започне изплащането от приходите от нея.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Националният дворец на културата открива ново арт пространство
Националният дворец на културата открива ново арт пространство
Каракачанов определи срещата си със Столтенберг като успешна
Каракачанов определи срещата си със Столтенберг като успешна