В Пловдив опитват да разрешат скандалния проблем със замазаното с боя пано на художника Енчо Пиронков, за което ви разказахме в Новините на БНТ. Днес работата на известния български художник бе почистена от служители на Общинското предприятие "Чистота". Както се очакваше, повърхността на творбата е покрита с множество графити. Според реставратори, това е най-сериозният проблем пред бъдещото възстановяване на произведението.

Пловдив

Три слоя фасаген бяха измити от повърхността на керамичното пано под наблюдението на реставратори от Общинския институт "Старинен Пловдив".

Гергана Костадинова, ръководител отдел в Общински институт "Старинен Пловдив": "В момента ние единствено това, което правим като съдействие, е да констатираме евентуално графитите какво поражение са нанесли, а не фасагенът. Проблемът не е във фасагена, проблемът е в графитите."
Христина Цветкова, реставратор в Общински институт "Старинен Пловдив": "Вероятността да се махнат графитите е много малка. Един-два процента могат да се махнат, оттам нататък вероятно ще трябва отново да се изписва."

Подходът за реставрация ще бъде търсен тепърва.

Христина Цветкова, реставратор в Общински институт "Старинен Пловдив": "Това трябва да стане с проект, трябва да се намери проект и въобще един дълъг процес. От сега не може да бъде даден отговор за техниката и подхода на реставрацията на този стенопис."
Гергана Костадинова, ръководител отдел в Общински институт "Старинен Пловдив": "По всяка вероятност ще трябва цялото това пано да бъде преместено на друго място, за да може община Пловдив да го опази."

Това решение предложи и скулпторът Иван Тотев, който преди дни се натъкна на бригада, която боядисва паното и подаде сигнал в социалните мрежи. Впоследствие стана ясно, че това далеч не е било първото боядисване на паното, което бе потвърдено и от почистените днес слоеве боя. По думите на Иван Тотев това е само един от случаите на занемарени и поругани от незнайни "артисти" произведения в градските пространства на Пловдив.