Японският посланик в България връчи висок императорски орден на пианистката и педагог проф. Жени Захариева. През 2019-та София и Токио отбелязват три юбилейни годишнини във връзка с установяването на дипломатическите отношения между България и Япония.

Магията на българо-японската близост може би е най-силно закодирана в музиката. В Япония честват и свирят Панчо Владигеров по-добре от нас. Познават Детския радиохор, хор Бодра смяна, квартет Димов, Софийската опера, мюзикълите на Александър Владигеров, композитора Александър Йосифов и кой ли не от иконите на българската класическа музика.

А в момента при проф. Жени Захариева в нашата Музикална академия специализира японски пианист - лауреат на Международния конкурс за пиано "Йохан Себастиан Бах" в Япония. Там проф. Жени Захариева е председател на журито. А тук зад музея "Земята и хората" има посадено дърво от проф. Юко Ямаока - гранддама на японското пиано, член на журито на нашия конкурс "Музиката и земята".

проф. Жени Захариева: Трудно е да се изброят имената на наши музиканти, популярни там, където 4000 зрители в най-голямата концертна зала в света на японската телевизия NHK скандират "Кабаиванска - сан!" след гастролите ѝ.

Какво е този миг за теб?

Проф. Жени Захариева: О, много съм щастлива! Възприемам това като награда за моите, бих казала, щастливи инициативи в сътрудничеството в областта на музиката между Япония и България. Но също така възприемам тази награда като награда за моите колеги музиканти, които от години осъществяват това сътрудничество - артисти, педагози, композитори. Бих могла да дам много, много примери. Например присъствието на Детския радиохор от години в Япония, турнетата на операта, японските студенти в нашата академия. Между тях и едно световно име - Коджио Икава, наш студент, гордеем се с това, ученик на проф. Константин Ганев. Така че тази дейност е много богата и преди мен, но особено бих казала тя се засилва през 90-те години на миналия век. Имам предвид вече присъствието на Дните на японската култура, когато за нас се откриват много нови страници в традициите на миналото и съвременността в японската култура. Бих искала специално да отбележа ролята на "Пиано дуо асоциация", основана от Сачико Кодама и Кунио Кодама, които осъществиха невероятно много за този контакт с България. Те самите записаха два диска с български творби. Организираха, така че нашите композитори, когато напишат своята творба, тя да бъде изпълнена от японски музиканти. И по този начин нашите композитори станаха и лауреати на този конкурс. Между тях са Стефан Илиев, Красимир Тасков, Румен Байрактаров, за съжаление Александър Йосифов не е между живите, но те направиха изключително много за този контакт. Така че той е започнал и преди мен и съм много щастлива, защото възприемам тази награда и като награда за тях, включително и за проф. Константин Ганев. Благодарение на него много японци откриха за себе си българската музика и я изпълняваха, честно да кажа, ние своята.