Евродепутатите от комисията по транспорт на Европейския парламент одобриха промени в пакета за мобилност. Превозвачите не трябва да се прибират в родината си на всеки три седмици и ще могат да нощуват в камионите си в определени за това места. Секторът на международния транспорт се изключва от правилата за командированите работници. Приетите промени съвпадат с исканията на българските превозвачи.


Пълна капитулация за плана "Макрон" и победа за българската позиция. Така българските евродепутати определиха гласуването на социалната част от пакета Мобилност в комисията по транспорта в Европарламента. Българските водачи на камиони не трябва да се прибират на всеки три седмици в България, каквото беше първоначалното предложение. Те могат да прекарват почивката си, където искат. Единството условие е да предупреждават работодателя си месец по-рано.

Ето какво каза минути след гласуването на промените евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков пред кореспондента ни в Брюксел Десислава Апостолова.

Кой бяха най-трудните и най-важните за българския транспортен сектор моменти?

Андрей Новаков: Първо считам, че това, което се случи преди малко в Комисията по транспорт, е че ЕП подпечата бъдещето на българските транспортни фирми. Всичко, което тежеше върху тях. Всичките страхове, които те година почти изразяваха на глас, останаха в миналото. Това, което направихме е, че тази свръхбюрокрация и ограничения, които щяха да ги фалират до края на тази година, вече не стоят на дневен ред и считам, че това беше много трудна победа за България.

Българските превозвачи не трябва да се прибират в България след всеки три седмици, какво означава това?

Андрей Новаков: Ако трябва да минем конкретно по всичко, което успяхме да спечелим преди малко. Първо предложението на всеки три седмици водачът да се прибира в България или в страната, от където е - на собствения си адрес - в къщи - отпада. Това остава само по желание на водача, ако той реши. Тоталната забрана за почивка в кабините също отпадна. Вече можеш да ползваш кабината за почивка, тогава когато камионът е паркиран на безопасно място, не пречи на никой в движението и на паркинга има охранителни камери. Същото се случи и с идеята за всеки 72 часа прекарани в държава-членка - превозвачите да бъдат натоварвани с тарифи, с командировки, осигуровки, заплати по местното законодателство. Това също отпадна. Така че всички заети в международния транспорт, които извършват превози от точка А до точка Б или транзит, имат безлимитно време да го извършват.

Има ли все пак моменти, които ще бъде в ущърб на българския транспортен сектор?

Андрей Новаков: Вероятно в толкова голямо досие - на практика списъка ни за гласуване беше почти 300 страници, сигурно има нещо някъде, което не е съвсем в български интерес. Но на фона, на всичко, което спечелихме току-що, на фона на битка, която ще ви кажа, че само два часа преди гласуването имахме минус два гласа, които не ни стигаха за тази позиция. Така че съм изключително доволен от това, което постигнахме. Това е победа за България


Според българските евродепутати предложението транспортният сектор да бъде изключен от правилата за командироване на работници е най-голямото постижение. То ще спести на фирмите наемането на допълнителен персонал, който да се занимава с командировките на шофьорите и съобразяването им със законодателствата на другите държави от ЕС.

Пакетът Мобилност противопостави Западна на Източна Европа. Западните държави искат по-строги правила срещу фирмите от Източна Европа, за да се прекрати социалният дъмпинг. Те са категорично против предложението шофьорите да могат да нощуват в камионите си, дори и на определени за това места.

"С приетите днес текстове се връщаме в миналото", коментираха холандски евродепутати след гласуването днес.

Пакетът Мобилност тепърва ще се обсъжда в Европейския съвет, където е възможно да бъдат направени нови промени. Окончателното му гласуване в пленарна зала се очаква догодина след европейските избори.