Вече две десетилетия "Гугъл" отговаря на въпроси. За днешното поколение търсачката се превърна в прозорец към знанието. Но "Гугъл" отдавна не е просто търсачка.

Американският технологичен гигант прави революция в образованието. И тази революция стигна България.

Симеон Томов - 9 клас, 51 СУ, София
"Хората го използват, за да търсят в Интернет неща."
Радостина Сотирова - 5 клас, ОУ "Яне Сандански", Пловдив
"Както се шегуваме понякога - не знаеш нещо, питаш "Гугъл"."

Вече две десетилетия "Гугъл" отговаря на въпроси. За днешното поколение търсачката се превърна в прозорец към знанието. Но "Гугъл" отдавна не е просто търсачка. Американският технологичен гигант прави революция в образованието. И тази революция стигна България.

В пловдивското училище “Яне Сандански” петокласници имат урок по “Човекът и природата”. На мобилните им устройства е заредена "Гугъл Класна стая". В нея учителката им дава задачи, качва материали и наблюдава работата им. А Радостина и останалите ученици пишат отговорите си в "Гугъл Документи". Тук няма хартия. Всичко се случва в дигитална среда.

Радостина Сотирова - 5 клас, ОУ "Яне Сандански", Пловдив
"Отваряш приложението и всичко е там. Няма нужда нещо специално да правиш, просто всичко си е на едно. И можем да го използваме навсякъде, по всяко време, общо взето."

Това е идеята на т.нар. облак - файловете и програмите се съхраняват във виртуално пространство, достъпно от всяко устройство. "Гугъл" създава безплатна екосистема на този принцип. В нея учениците имат светкавичен достъп до информация и общуват както помежду си, така и с учителите. В българските училища технологията се внедрява от Центъра за творческо обучение, който е партньорът на "Гугъл" за страната, а програмите му са одобрени от Министерството на образованието

Александър Ангелов - съучредител и управител на Център за творческо обучение
"Ние сме активирали "Гугъл за образованието" на над 100 училища в страната. Около 200 са училищата, които в момента ползват "Гугъл" приложения за образованието на собствените си домейни, което е много важно. Имаме около 20 училища, които активно ползват "Гугъл Класна стая" - някои от тях имат по 20-30-40 класни стаи."

Класна стая, или Classroom, е един от основните образователни инструменти на "Гугъл". От общо малко над 730 хиляди ученици у нас, 20 хиляди имат лицензиран достъп до нея. Това прави около 3 процента. В “Яне Сандански” я използват над 200 деца.

Маргарита Бозова - директор на ОУ "Яне Сандански", Пловдив "Имаме преносими устройства в училище. Голяма част от учениците имат собствени устройства, които също могат да използват в часовете, когато се работи с Google Classroom или с някаква друга платформа образователна."

За учителите всеки сблъсък с модерното е трудно, но неизбежно преживяване.

Иван Георгиев - учител по математика, ОУ "Яне Сандански", Пловдив
"Технологиите се променят. Ние също трябва да се променим с тях и смятам, че "Гугъл" приложенията и всичко, което ни предлагат като възможности за по-добра комуникация и работа в образованието, е част от тази промяна."

Други не са такива оптимисти. Притесняват се от голямото внимание, което се обръща на инструменти като "Гугъл Класна стая". И не смятат, че подобни иновации решават проблемите в българското образование.

Стоян Боев - учител по БЕЛ, ОУ "Яне Сандански", Пловдив
"Всякакви технологии са добре дошли в образованието... като помощно средство! Не всичко да бъде възложено на компютъра. Да се остави една голяма ниша, където учителят да си бъде личността, с която ученикът има нужда да общува."

Какви са резултатите от "Гугъл за образование", още е рано да се каже. Образователното министерство не следи тази технология и отказа да я коментира за БНТ. Но тя бързо се разпространява.

И докато в пловдивското “Яне Сандански” вече използват системата на "Гугъл" , в софийското 51-во се подготвят да въведат същата технология.

Ива Асенова - зам.-директор "Образователни технологии", 51 СУ, София
"Започнахме като група от двайсетина човека, които минават по-сериозни обучения. След което тези 20 би трябвало да предадат знанието си на останалите, които сме 80."

"Гугъл" влиза официално в 51-во от следващата година. Тук ще разчитат не на лаптопи, а на смартфони. Затова обаче трябва да убедят учениците, че средството за забавление, вече е средство и за учене.

Ива Асенова - зам.-директор "Образователни технологии", 51 СУ, София
"Знам, че ще бъде трудно. Изкушението да НЕ направиш това, което учителят ти е казал, а да влезеш във "Фейсбук" или в "Ютуб", сигурно е много голямо. Но предполагам, че ще свикнат и в момента, в който се каже "Хайде сега да извадим телефоните и да видим какво можем да направим през тях и да намерим някаква информация", успяват да пренастроят."

За учениците промяната е добре дошла. По-малко учебници, по-достъпно знание.

Симеон Томов - 9 клас, 51 СУ, София
"Когато примерно искам да науча нещо, което в учебника не мога да го намеря, използвам Интернет. Или когато искам да намеря някакви отговори.
Ще спестявам време със сигурност. Сутрин поне. Аз както обичам в последния момент да си оправям чантата."
Деяна Милушева - родител и зам.-директор, 51 СУ, София
"Моите очаквания като учител са, че ще бъде трудоемко в началото. Като родител смятам, че ще имам достъп до повече информация за детето си - какво изучава детето, какви са му забележките - както в момента, когато използваме електронен дневник - какви са му похвалите, до каква степен присъства в часовете, до каква степен е активно. Горе-долу така си представям нещата."

Цялата тази информация се държи на сървърите на "Гугъл". От компанията гарантират, че данните на ученици от 1 до 12 клас не се споделят или продават на трети страни и не се използват за маркетинг. Освен това, в образователната екосистема няма реклами. И все пак - притесняват ли се родителите, че сигурността на децата им зависи от технологичен гигант?

Деяна Милушева - родител и зам.-директор, 51 СУ, София
"Не, не би трябвало, защото това си е някакъв процес, който все пак е регулиран. Донякъде имам доверие на подобна голяма компания. След като е вкарано в училище... Допускам, че повечето родители ще разсъждават като мен."
Светлана Георгиева - родител
"Естествено, че ме притеснява. Признавам си, не знам каква би била адекватната реакция. Разчитам на това, че хората, които са направили тоя проект, са много по-компетентни от нас и по някакъв начин са ги предвидили тези неща."

Но дори платформата на "Гугъл" да е напълно защитена, налагането й насърчава учениците да прекарват още повече време в Интернет. А там те трябва да се пазят сами от редица опасности.

Симеон Томов - 9 клас, 51 СУ, София
"Има всякакви хора, които се опитват да навлязат някак си в живота ти."
Деяна Милушева - родител и зам.-директор, 51 СУ, София
"След като се вкарват така активно технологиите, би трябвало да има време отделено за това как да се предпазват децата."
Радостина Сотирова - 5 клас, ОУ "Яне Сандански", Пловдив
"Това е едно от най-важните неща. Както трябва да се предпазваме в ежедневието, по улиците, когато ходим, така и в Интернет, защото ние прекарваме почти целите си дни вътре и е хубаво да бъдем защитени в края на краищата."

В България обаче дигиталната грамотност не е задължителна част от образованието. Така инициативата поемат гражданите. Радостина завършва обучителна програма за киберскаути на Националния център за безопасен Интернет. И после самата тя става учител... на връстници и на майка си.

Светлана Георгиева - родител
"Тя ми показа много неща във връзка с това колко ти е сигурна паролата и профили в Интернет пространството и т.н.."
Радостина Сотирова - 5 клас, ОУ "Яне Сандански", Пловдив
"Ние сме общо взето това. Ние учим другите хора - не само родители, но и деца."
Светлана Георгиева - родител
"Няма как да ги предпазим изцяло. Подкрепям използването на технологии, подкрепят използването на Google Classroom, но апелирам да бъде разумно."
Ива Асенова - зам.-директор "Образователни технологии", 51 СУ, София
"Родителят трябва да има отношение по този въпрос и да не си мисли - много хора си го мислят - "Това с моето дете няма да стане". Не е лошо да имаме едно наум. И мисля, че те са тези, които повече трябва да обърнат внимание. Не, че ние не обръщаме."

От векове насам, учениците трябва физически да идват до училище, носейки тежка раница. Малко по-малко обаче класната стая се мести в облака. Тази промяна носи много повече възможности. Но и съвършено нови предизвикателства.