След две години забавяне заради обжалвания, най-после беше подписан договорът за изграждане на толсистемата. България ще има нова система за таксуване по пътищата след 7 месеца. ТИР-овете над 3,5 тона ще плащат на база изминато разстояние, а леките автомобили - с електронна винетка на база време. Това обясни регионалният министър Николай Нанков. Фирмата изпълнител има 19 месеца да изгради и тества системата, която ще струва 150 милиона лева и е за сметка на изпълнителя.

Именно нов и "справедлив модел на таксуване" въвежда новата толсистема.

Пет от общо 10 паневропейски транспортни коридора минават през България. Хиляди тежкотоварни автомобили от Европа към Азия и обратно транзитират през България с еднодневна винетка за скромните 21 лв. Тези автомобили амортизират пътищата, ремонтите за които се покриват с пари от винетките от леките автомобили.

Приходите в АПИ са 70% от леки автомобили и под 30% от тежкотоварни. Така години наред пътният сектор е финансово дебалансиран.

Новата система ще възстанови балансът. Цената на електронната винетка за леките автомобили няма да се вдига, а ТИР-овете ще плащат за изминато разстояние.

Каква ще бъде тарифата и колко процента от пътищата на страната ще бъдат обхванати в системата - предстои да се решава.

Очаква се в толсистемата да попаднат автомагистралите и пътищата първи и втори клас.

Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството - Нашият основен природен ресурс, златото в кавички, с което България разполага, е нашето геостратегическо географско положение. Но да преминеш от Калотина до Капитан Андреево или от Дунав мост 2 до Кулата, говорим за по около 400 км., еднодневната винетка за тежкотоварният транзитно преминаващ автомобил е 21 до вчера, 23 лева от тази година. Сърбия пуснаха 92 км. пътна отсечка магистрала от Ниш до Пирот частично, почти толкова е цената за преминаване само на тези 90 км.

Приходите от пътни такси след първата година от въвеждането на толсистемата ще скочат до 1 млрд. лв. при 350 милиона лева сега.

С тези пари ще бъде доизграден магистралният пръстен на страната и ще бъдат вложени за ремонти и доизграждане на АМ "Хемус", пътят Русе-Велико Търново, Ботевград-Видин, които ще бъдат финансирани изцяло със средства от бюджета.

инж. Дончо Атанасов, пред. на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" - В момента имаме проблем с ремонтирането на около 6-7 000 км. третокласна републиканска пътна мрежа. покриваме с ремонти. Недостигът обикновено е около 200-300 млн., които правителството сега де факто финансира АПИ, за да може да поддържаме в някакво нормално състояние републиканската пътна мрежа, да оставим всичко друго на страна, че и общинската пътна мрежа винаги е в един финансов недостиг, а тя е малко с около 1000 км. по-голяма от републиканската. Така че тези 6-7 000 км., които имаме да ремонтираме, се надяваме в рамките на 3-4-5 години България да има една съвременна и третокласна пътна мрежа.
Михаел Вебер, представител на фирмата-изпълнител - Ние ще направим всичко възможно да изпълним задълженията си. Имаме огромен опит - разработвали сме толсистеми в много страни на почти всички континенти. Практиката е следната: ние внедряваме системата, след което държавата поема управлението ѝ. Инвестицията за изграждане е изцяло наша и очакваме тя бързо да се изплати, а толсистемата да стане печеливша за държавата.

Освен всичко друго новата система ще въведе и еднодневна и уикенд винетка и различни тарифи за ТИР-овете: камионите, които ще прекосяват България в пикови часове и дни, ще плащат повече.