Скандал около обществена поръчка за ремонт на локомотиви разтресе БДЖ. Поръчка за 4 млн. лева скара шефовете на БДЖ-Кончар и техният собственик-БДЖ. От дружеството твърдят, че умишлено са водени към фалит, а Министерството на транспорта заподозря саботаж отвътре.

За проблем в поредната обществена поръчка на БДЖ за ремонт на 9 локомотива сигнализираха от компанията БДЖ-Кончар, в която държавните железници държат 48%, както и от частно русенско дружество. Двете фирми твърдят, че заради заложени предварително нагласени условия не могат да се включат в процедурата за поддръжка и модернизация на деветте локомотива.

Гинчо Павлов, изпълнителен директор на БДЖ-Кончар: Общо взето няма как да участваме, въпреки че ние сме производителите, няма как да участваме в обществените поръчки.

Причината според Ганчо Павлов е, че в ръководството на управляваното от него дружество участват и представители на холдинг БДЖ и така попада в конфликт на интереси при подаване на документи.

Ганчо Павлов: Предприятието е в системата на БДЖ, защото чувстваме се в системата на БДЖ, макар че някой не ни чувства, е най-добре оборудвано и технически и като специалисти.

Спорната процедура е открита на 12 февруари тази година и е на обща стойност 4 млн. лева. Според фирмите не само условията са нагласени за трето дружество извън системата на БДЖ, но била заложена и много по-висока от нормалната цена и по този начин БДЖ се източва. Каква е схемата?

От БДЖ и министерството на транспорта свикаха спешна пресконференция, за да отговорят на тези твърдения и заподозряха опит за саботаж отвътре и неразбирателство между три частни дружества, които се борят за тази поръчка.

Велик Занчев: Разбирам, че интересите са големи, защото работим, но не може по този начин, ако има каквото и да е било съмнение, има институции в България, които биха могли да бъдат сезирани.

Заместник министър Занчев каза още, че по конкретната процедура е назначен одит от транспортният министър Ивайло Московски.

Велик Занчев: Ако в тази проверка установи каквито и да е било нарушения, поръчката ще бъде мигновено прекратена, а длъжностните лица, отговорни за това - строго наказани.

От БДЖ "Пътнически превози", собственик на халетата за ремонт, твърдят, че обявяващото се срещу поръчката БДЖ-Кончар действа некоректно.

Пламен Пешаров: Досега не само ползва активите, но не са ми платили откакто се намират там - вода, ток, аз си ги плащам, не е платил наем, има споразумение за плащане на това, има разсрочка и въпреки това не е платена нито една стотинка.

На въпрос дали БДЖ планира да излезе от обявеното от тях за губещо предприятие БДЖ-Кончар, заместник-министърът на транспорта обясни, че напротив - то ще бъде оздравено - как и кога засега не е ясно.