Над 2000 свлачища са се активизирали само през първите месеци на 2018-а, докато миналата година те са били едва 40. През изминалата седмица огромно свлачище блокира пътя Смолян-Мадан, а в района на русенското село Пиргово повредена от свлачище ВиК инфраструктура остави десетки домакинства без вода. За да бъдат укрепени всички свлачища, са необходими около 1 милиард лева. Какви са причините за активирането им и какво трябва да направи държавата, за да не се стига до фатални инциденти. Това попитахме тази седмица в рубриката ни „Гласът на града“ Михаил Милчев, който дълги години е работил в „Напоителни системи “ в Русе.

Русе

Според Михаил Милчев вече 15 години никой не обследва потенциалните свлачища, а това е първата грешка, която се допуска в борбата със справянето с тях. Нужно е тези места да се проучат внимателно.

Михаил Милчев: „Аз не смятам, че е необходимо всички свлачища веднага спешно да бъдат укрепени. Тъй като има свлачища, които застрашават живот, свлачища, които застрашават имущество, има и свлачища, които нищо не застрашават. Определено има нужда от преструктуране на сектора. Не може да има 6-7 различни организации, които да се занимават с темата.“

Той приветства решението на държавата да създаде предприятие, което да управлява безстопанствените язовири, но недоумява как ще стане това, тъй като има остър недостиг на квалифицирани кадри.

Михаил Милчев: „Предложението е много добро. Проблемът е, че аз не виждам в момента с какви кадри може да бъде изпълнено това. Има малка група кадри, предимно в предпенсионна възраст, предимно в София.“

Михаил Милчев дава пример с университет в Холандия, където има специалност „Управление на реките“, докато в България такава липсва. И затова той е категоричен, че наводнения, свлачища и преливане на язовири може да се избегнат, само ако има подготвени хора, които всяка година да проучват опасните места и да действат своевременно, а не когато вече е фатално късно.