НОВИНИ

Прекратяват процедурата за избор на строители на Лот 1 и 2 на "Хемус"

Заради слухове, че зад фирмите- кандидати стоят Делян Пеевски и Валентин Златев, премиерът Бойко Борисов разпореди да се предприемат действия по прекратяване на процедурата за избор на изпълнители на строителството на Автомагистрала "Хемус" - Лот 1 и Лот 2. Конкурсът за двата лота беше спечелен през декември от две обединения - "АМ Хемус Лот 1" с водеща компания "Джи Пи Груп" и "ПиЕсТи Хемус 2" с водеща фирма "Пи-Ес-Ти Холдинг".

Александър Марков
от Александър Марков
19:57, 15.02.2016
Чете се за: 02:17 мин.
У нас

През декември, фирмите бяха избрани при рекордно кратка процедура. Резултатът се обжалва от италианска и турска компания, които дадоха по-ниска цена на търга.

Сега, два месеца по-късно, от Националната компания "Стратегически инфрастраструктурни проекти", обясниха прекратяването с липса на средства. Очакванията бяха лот 1 и 2 на "Хемус" да струват 400 милиона лева, но впоследствие сумата скочи почти двойно - до 750.

Малко по-късно днес, от Прага, Борисов добави и още една причина за прекратяването на процедурата - витаещи твърдения, че фирмите, спечелили търга, са близки до Делян Пеевски и Валентин Златев.

Борисов добави, че официално, или неофициално върху тази процедура е имало съмнения, че не е направена както трябва. Според него тя е извършена абсолютно законосъобразно, но поради съмненията и предвид факта, че тук става дума за стотици милиони левове държавни пари, той не може да си позволи да остави такива съмнения. Затова я е спрял и разпоредил да се направи нов търг.

Бойко Борисов, министър-председател: И затова разпоредих да я затворим и веднага да се проведе нов търг, защото пари имаме, да бъде направен пред очите на всички медии, които каним да участват, и това съм казал на Павлова, за да може бързо да почнем двама лота и да ги завършим, както съм обещал на хората във Варна. Витае, че от едната страна, макар че нито имат участие, нито имат имената им в тези фирми, но витае, че зад едната стои Златев, зад другата Пеевски. Затова повтарям - винаги съм бил максимално открит и честен с хората и затова са ме избирали толкова пъти - щом витае за такава сума, за такава поръчка такова нещо, аз съм убеден, че когато се явяват сега на нов конкурс и вие сте там, и гледате всеки какво предлага от А до Я, тогава ще завършим тази процедура. Някакви гадове са казали, че едва ли не външни посолства или партньори ми били казали да спра конкурса. Това са гадове, които лъжат, мамят, медийни бухалки и негодници. И в двете посоки. И трябва да им кажа, че няма да им се дам изобщо - и на едните, и на другите.

Първо, да кажем, че големият проблем сега са двата лота на Хемус - 1 и 2, с обща дължина 60 км. С цена 800 милиона лева.

Лот 1 е 23 дълъг 23 км. от Ябланица до Угърчин.

А лот 2 - 36 км, от Угърчин до пътя Плевен-Ловеч.

Причината е една - очакваше се да останат средства от изграждането на лот 3 на АМ "Струма", с които да се финансират двата участъка на "Хемус". Средства не останаха.

"Хемус" не успя да влезе и в новата програма до 2020 за евросредства, така че и оттам пари не се очакват. Всичко това явно е станало ясно тези дни.

Това означава, че проектът ще се забави. Предният конкурс за избор на изпълнител отне 1 година - започна в началото на 2015-а, прюключи в края. В крайна сметка, бяха избрани две фирми.

Самият търг мина доста бавно - една година. Прогнозната стойност на отсечката беше 400 милиона лева.

В крайна сметка, чак през декември бяха избрани две обединения - Ам Хемус Лот 1 и ПСТ Хемус 2, които предложиха двойно повече - 800 млн.

Други две фирми - турска и българска, които бяха предложили с около 70 милиона по-ниска цена, не спечелиха. Сега те обжалват пред КЗК. Оттам се чака решение следващата седмица.

Инж. Асен Антов, изп. дир. на НК "Стратегически инфраструктурни проекти": Много се спекулираше по отношение на най-ниските цени, които бяха предложени. Те бяха наистина екстремно ниски. И причината за това беше несъобразяване с предварително заложените изисквания. Не е възможно да бъде приета оферта, която предлага промени в трасето, доколкото в момента се процедират отчуждения и няма как изпълнителят да промени трасето в рамките на парцеларния план, който ние в момента процедираме, а отчуждената процедура трае повече от 1 година.

Оттук нататък следва да се намерят пари. Като се намерят - има два варианта: да се обяви нова поръчка или да остане същата. Ако има нов търг, най-вероятно ще е за 750 млн. лв., поясниха от Стратегическата компания. Това нещо може да отнеме 6 месеца.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Варна ще има нова библиотека
Варна ще има нова библиотека
Стадион Варна ще заработи през 2019-а година
Стадион "Варна" ще заработи през 2019-а година