Според руската агенция "Автостат", която изследва автомобилния пазар, в Източна Европа и България през последната година са се продавали най-малко чисто нови автомобили - 4 на 1000 души.

Цветелина Цанева, изпълнителен директор на Асоциацията на вносителите на автомобили: Засега при нас няма съществена промяна, защото няма механизми, които да ограничават вноса, който реално не е внос, а придобиване в рамките на ЕС, няма някакви сериозни механизми, които да ограничават този внос и всичко се определя от търсенето.

България, като страна с най-малки доходи на населението, ще продължава да купува и най-старите автомобили. В средата на миналата година е прието решение за въвеждане на екотакса за товарните автомобили за над 2000 лева на превозно средство. Увеличи се и екотаксата за леки автомобили и това е една допълнителна тежест за българските граждани. До момента няма яснота какво се случва с тези пари и как те спомагат за подобряване качеството на въздуха и околната среда, коментира още Цветелина Цанева.

В България се продават предимно дизелови автомобили и те са на възраст между 10 и 12 години.

Цветелина Цанева: Хората трябва да поискат контрол над парите, събрани от екотакси.

По данни на членовете на Асоциацията на вносителите на автомобили, над 50% повече са дизеловите автомобили. 80% са дизеловите автомобили, които се предлагат на пазара.

През 2018 г. България е внесла повече от 100 000 автомобила втора ръка от Западна Европа. 35 000 от тях са дизелови, като половината са по-стари от 10 години. Данните са на брюкселската неправителствена организация за транспорт и околна среда. Според нея в следващите години все повече стари дизелови автомобили от Западна Европа ще бъдат експортирани за Източна Европа и Африка.

Вижте повече за тенденциите за приемането на нови по-строги правила за вредните емисии при новите автомобили в репортажа от Брюксел на кореспондента ни Десислава Апостолова.