От догодина купувачът на автомобил на старо ще наследява цената на застраховката "Гражданска отговорност" от продавача. Това означава, че трябва да бъдем внимателни при покупка на кола - може да е била собственост на нарушител на пътя. Автомобилът ще остане в рисковата категория, или т. нар. "малус", до момента, в който новият ѝ собственик шофира достатъчно дълго без нарушения. За да се изчисти 400% надценка на застраховката - този период може да продължи до 8 години.

Новата система "Бонус малус", по която Комисията за финансов надзор предлага да се формира цената на застраховката "Гражданска отговорност", засяга не само нарушителите на пътя, но и техните автомобили.

Ако водачът е бил рисков, в тази категория попада и неговият автомобил. Това означава, че ще бъде наложен "малус" - увеличение на цената на "Гражданската отговорност". Автомобилът ще остане в тази категория до момента, в който новият й собственик е шофирал достатъчно дълго без нарушения. За да се изчисти надценката на застраховката за най-лошите шофьори, може да са нужни 8 години.

Владимир Савов - член на КФН: За да се внимава какви коли се купуват, т.е. купувачът да бъде внимателен какво купува, но и водачът, също пак дисциплиниращо, като води недисциплинирано, че натрупва "малус" и на своето превозно средство, което би му било по-трудно също и да продаде.

Нарушенията на пътя са разпределени в седем категории в зависимост от тяхната тежест. Като най-леко е определена превишената скорост извън населените места с до 30 км/ч. За това нарушение ще се отнема една точка на водача и автомобила. Шофирането в нетрезво състояние, отнемането на предимство, опасните маневри и хулиганството на пътя са в пета категория, при която се отнемат 7 точки.

В двете категории с най-тежки нарушения влизат умишленото причиняване на значителни имуществени и телесни вреди, смърт при умишлена катастрофа или след употреба на наркотици и алкохол.

Попадането във всяка от категориите гарантира увеличаването на цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Така най-рисковите водачи ще плащат с до 400% повече. А най-изрядните на пътя ще могат да ползват с до 25% отстъпка от цената.

Емил Панчев - председател на СБА: Още първата година няма да се усетят някакви значими резултати, но категорично във времето ще има подобрение на пътната обстановка, тъй като не е все едно какви пари даваш и караш колата.
Алекси Стратиев - бивш началник на "Пътна полиция": Системата "бонус малус" доста време се забави и би трябвало отдавна да бъде въведена. Боя се, че това, което е в проекта е не много удачно и се надявам в следствие на това, че тя ще бъде обсъждана в един по-широк кръг, някои от нещата да се променят. Много е странно това, че един автомобил, който си носи "малуси" от предходния собственик се закупуват от новия собственик, в което не виждам никаква логика и никакъв смисъл.

Ако бъде прието предложението на Комисията за финансов надзор, се очаква системата "бонус малус" да влезе в сила в началото на следващата година.

КФН предлага до 400% надценка на "Гражданска отговорност" за рискови шофьори

КФН предлага до 400% надценка на "Гражданска отговорност" за рискови шофьори

Шофьорите с рисково поведение на пътя да плащат задължителната застраховка "Гражданска отговорност" с до 400% надценка, а спазващите стриктно правила...