Доклад на звеното, разследващо катастрофата в Хитрино към Министерството на транспорта, показва множество нарушения на правилата за безопасност при влаковата композиция, която нанесе разрушения за милиони левове и отне животите на 7 души. Експертите са намерили нередовен пътен лист в локомотиви, устройствата за бдителност са били разпломбирани, а 13 цистерни не са има ли нужните регистрации.

Експертите на спецзвеното за разследване на влакови катастрофи към министерството намират и в двата локомотива скъсани пломбите на устройството за бдителност. Те са били прикрити като здрави и редовни, което е грубо нарушение. От направения анализ става ясно, че устройството и на двете машини е било изключвано в случаите, когато локомотивът е бил втори в състава.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: Може би това е една порочна практика, която в предприятието е установена с времето.

Всеки железопътен превозвач трябва да има служител, който периодично да проверява и контролира целостта на пломбите. Локомотивните бригади при приемане на машината също са длъжни да направят проверка.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: В такива ситуации, ако е нарушено, самият локомотив няма право дори да излиза в експлоатация.

Съгласно нормативните актове третият машинист също трябва да реагира при известяване на устройството за бдителност. Системата e направена така, че ако машинистите не реагират своевременно на известяването, влакът спира принудително. Според експертите разпломбирането може да бъде хипотетична причина за безконтролното нарастване на скоростта преди дерайлирането.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: Нормативната уредба не го освобождава да си почива така или иначе и той трябва да следи сигнализацията по време на движението на влака.

Оказва се обаче, че вторият локомотив е бил английско производство и е направен за ляво управление. Когато локомотивът е бил втори в състава и той е управляван само от един машинист, наблюдението на сигналите е било затруднено.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: Реално машинистът се пада от лявата страна, а не от дясната. А при нас сигнализацията е отдясно и той просто няма как да следи сигнализацията, ако отдясно няма помощник да му подсказва всички сигнали и той да ги повтаря.

За разследващите поведението на машинистите между гара Плиска и Хитрино е необяснимо. Отсечката е почти 20 километра, а максималната скорост 70 км в час. Данните от записващите устройства са установили резки пикове и спадове в скоростта на композицията, която е тежала близо 1 800 тона.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: За един професионалист това е недопустимо. Между 65 и 70 километра в час е допустимо да имат отклонения.

Според окончателния доклад последните 3000 километра преди инцидента записът на скоростомера отчита необяснимо нарастване на скоростта. Намаляване на скоростта е регистрирано, когато влакът се къса между 6-ти и 7-ми вагон.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: За мен това е самоубийство.

Според обвинението на прокуратурата машинистите са преминали през гара Хитрино с двойна по-висока скорост от разрешената до 40 км/ч.

Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор: Машинистите не се признават за виновни и се възползват от правото си да не дават обяснения. Ако решат да дадат такива обяснения, ще ги чуем в съда.

От спецзвеното за разследване на катастрофи намират в кабината на първия локомотив два пътни листа.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: И в двата разписани едни и същи фактологични данни за един и същи влак, за едно и също време.

Пътният лист се връчва в офиса на фирмата превозвач в гара Русе-север, след като на локомотивната бригада е проведен инструктаж и проверка с дрегер преди дежурството. Той трябва да има и печат от дежурния депомайстор, че машинистите са годни за работа.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: Там им се предлага пътен лист без той да бъде регистриран и без да има печат, който да гарантира, че тези машинисти са здрави и че могат да управляват локомотив.

Пътният лист съдържа цялата важна информация, свързана с композицията - като например, имената на машинистите, времето на движение и тонажа. В доклада на комисията е записано, че липсата на заверка и печат на годност на пътния лист е цитирам "предпоставка за подмяната му с друг".

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: При тях пътният лист се завежда тогава, когато на тях им приключва повеската и се приберат в основното депо и си предадат пътния лист. Той тогава бива осчетоводен - нещо, което в практиката и теорията е несъвместимо.

Разследващите са установили и друго нарушение. След направената справка в Европейския виртуален регистър за возилата се констатира, че има допуснати нередности в регистрацията на 13 цистерни към датата на инцидента. Те са румънска собственост и не фигурират в регистъра, а също така и няма вписано лице отговорно за поддръжката. 8 от тях са дерайлирали. Регистрацията е задължителна за всички страни членки на ЕС.