НОВИНИ

Транспортните правила остават без промяна, в Брюксел протестираха превозвачи

Комисията по транспорт в Европейския парламент отхвърли днес два от докладите от пакета „Мобилност“ и прие един от тях, свързан с искането камионите да се връщат веднъж на четири седмици в държавата, в която са регистрирани фирмите. Приемането на само един от трите доклада от пакета доведе до юридически прецедент - все още не е ясно дали пакетът може да бъде гледан в пленарна зала. По време на гласуването български превозвачи организираха протест пред ЕП.

Николай Минков
от Николай Минков Десислава Апостолова
18:05, 10.01.2019
Чете се за: 02:29 мин.
По света

Още от сутринта Български тирове с протестни плакати бяха паркирани по протежението на площад „Шуман“.

Протестът започна с шествие до площад „Люксембург“.

При изключителни мерки за сигурност българските шофори преминаха през центъра на Брюксел.На площад Люксембург, те се срещнаха със своите румънски колеги несъгласни да се връщат за задължителна почивка на всеки 4 седмици и да им се забранява да спят в кабините на камионите.

Йордан Арабаджиев, Съюз на превозвачите в България: Ние не бихме могли да допуснем да има Европа на две скорости. Не бихме допуснали да се дава конкурентно право, конкурентно предимство.
;

Малко след 12 ч. министърът на транспорта Росен Желязков слезе при протестиращите, за да им съобщи, че няма единодушно гласуване по пакета „Мобилност“.

Росен Желязков, министър на транспорта: Това означава и това ще е позицията, която ще изискаме от политическите групи - пакетът да не влиза за разглеждане в Европейския парламент.
;

Лидерът на европейските социалисти също слезе при протестиращите.

Сергей Станишев, председател на ПЕС: Няма да приемем и допуснем огромни сектори в нашите икономики да бъдат откъснати от пазара с уж мотивацията за социални права. Затова днес можем наистина да се поздравим.

„Смятаме да продължим с протестите, докато приемат нашите изисквания“, сподели пред камерата ни управителя на транспортна фирма Ахмед Короасан.

Протестът завърши с дунавско хоро.

;

След днешния ден ситуацията в транспортния сектор остава непроменена - повод за радост за източноевропейските държави и за недоволство за западноевропейските. Развръзката тепърва предстои.

;

Противоречиви са интерпретациите за днешното гласуване, но е ясно, че Европа остава силно разделена на Източна и Западна. По време на гласуването в Транспортната комисия имаше представители на синдикати от западните държави, които бяха много доволни, че предложенията, за които ние настоявахме, не бяха приети. Западните превозвачи не останаха доволни от това, че пакет „Мобилност“ остана блокиран, но това беше повод за радост за българските евродепутати.

Получава се сложен юридически казус, защото евродепутати, експерти и юристи не могат да решат дали в момента пакетът може да мине на гласуване в пленарна зала, като тези въпроси остават за следващата седмица.

Днес по време на гласуването в транспортната комисия над 600 български, румънски, полски, унгарски и литовски превозвачи се събраха на протест пред площада на парламента.

;

Евродепутатите и юристите от транспортната комисия трябва да си изяснат позицията дали наистина пакетът в този си вид може да влезе в пленарна зала. Това най-вероятно ще стане следващата седмица. Българската позиция е по-скоро пакетът да бъде отложен за след евроизборите през май, както каза българският министър на транспорта. Той е провел разговори с полския си колега и е осведомил българския премиер Борисов. Така че източноевропейските държави остават обединени в исканията си.

Росен Желязков, министър на транспорта: Аз разговарях с премиера за неговите усилия, които той ще направи заедно със своите колеги да се посочи ясно и категорично, че тези две години пакетът не само, че не събира одобрение, той очевидно разделя както Съвета, така и парламента. На настоящия етап ние ще изчакаме решението на координаторите, като междувременно ще убеждаваме по всички възможни допустими в рамките на парламента начини за правотата на тона, че законодателни решения, приети в края на един мандат и очевидно разделящи Европа, бизнеса и гражданите нямат място на този етап.
;

Българските евродепутати обявиха като победа гласуването само на един от текстовете в транспортната комисия - за каботажа. Според тях по този начин нормативът не може да мине в парламента.

Андрей Новаков, евродепутат ЕНП/ГЕРБ: Това, което се знае в парламента е, че нищо не е ясно от тук насетне по него - нито дали, нито кога ще се гласува, нито какво ще се гласува, нито дали този парламент и този мандат ще се произнесе, които считам, че е много добре.
Петър Курумбашев, евродепутат, Прогресивен алианс на социалистите и демократите: Положението в ЕС е „сит на гладен вяра няма“. Искам да ви кажа, че с вашия протест ние се чувствахме на родна земя. Ние го играхме този мач като домакини, макар че сме малцинство.
Светослав Малинов, евродепутат, ЕНП/ДСБ: При всички положения не трябва да се обезкуражаваме. Битката тепърва предстои.
Илхан Кючюк, евродепутат, АЛДЕ/ДПС: Това беше първото полувреме. Заедно с това обаче България трябва да подготви всички свои ресурси - дипломатически и политически, в противен случай ще загубим тази битка.
Ангел Джамбазки, евродепутат, Европейски консерватори и реформисти /ВМРО: Тук и така се става европейски гражданин, протестирайки за права.
Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
ДРУГИТЕ новини: Кого гледа Мона Лиза
ДРУГИТЕ новини: Кого гледа Мона Лиза
Румен Радев подкрепи исканията на превозвачите в писмо до Антонио Таяни
Румен Радев подкрепи исканията на превозвачите в писмо до Антонио Таяни