Решено - българските транспортни превозвачи ще протестират пред Европейския парламент в Страсбург на 27 март, ако утре пакетът за "Мобилност 1" влезе за гласуване в дневния ред на Европарламента. Българският транспортен министър Росен Желязков заяви, че България ще продължи да настоява пакетът да се гласува от следващия Европарламент. Ако правилата влязат в сила, ударът за българската икономика ще е равен на 17% от Брутния вътрешен продукт, смятат превозвачите.

Как две години Пакетът "Мобилност" разделя Европа и какво направи България, за да защити интереса си - вижте в репортажа на Александър Марков.

След две години битки, Европа е напът да приеме спорния пакет "Мобилност едно". Пакетът обрича на фалит 12 000 български фирми със 70 000 камиона и 190 000 шофьори, които дават 17% от БВП на България.

Пакетът "Мобилност 1" беше предложен от ЕК през 2017 г. и допълнен от социалните мерки на френския президент Емануел Макрон. Въпреки компромисните предложения на българското европредседателство и протеста на превозвачите ни в София, през 2018 г. Австрия прокара още по-тежки разпоредби.

България се закани да заведе дело в Съда на ЕС, но на 3 декември Съветът на ЕС гласува пакета "Мобилност". През януари 2019 г. българските превозвачи протестираха този път в Брюксел и Транспортната комисия отхвърли две от трите спорни досиета.

След всички дипломатически совалки, обаче, сега пакетът "Мобилност" отново е напът към пленарната зала.

Ако това се случи, България ще настоява за три неща: текстовете да бъдат разглеждани и гласувани от следващия Европарламент, ще предложим и свои разпоредби, обеща транспортният министър Росен Желязков.

Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Ние не сме против Пакета за мобилност, ние сме против протекционизма и рестриктиращите норми, така както са предвидени в момента.

Пакетът подкрепят повечето европейски социалисти и либерали, ЕНП се въздържа, а консерваторите и зелените са против. Против са България, Румъния, Полша, Литва, Латвия и Естония, а "за" - страните от Западна Европа.

Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Eвропа по законодателния пакет за първи път е разделена по географски признак, разделена е и по политически признак, но е разделена по начин, който досега няма прецедент. Да се настоява за законодателство, което разделя Европа.
България ще настоява пакетът „Мобилност“ да се гледа от следващия парламент

България ще настоява пакетът „Мобилност“ да се гледа от следващия парламент

Ако все пак влезе за обсъждане сега, страната ни ще поиска да се премахнат текстовете, които ощетяват българските интереси. Това увери в кулоарите на...

Пакетът предвижда камионът и шофьорът да се връщат на 4 седмици в страната на произход, по-високи командировъчни за шофьорите, ограничено превозване на стоки вътре в ЕС, известно като "кръстосан превоз, или каботаж".

Йордан Арабаджиев, Съюз на международните превозвачи: Няма да се оставим. Ние отиваме на 27-и, заедно с нашите колеги от Румъния, Полша, Литва, да протестираме в Страсбург под прозорците на евродепутатите, които в последния възможен момент бързат да пробутат един пакет, който разделя Европа.

Ако пакетът бъде приет, ефектът за българския международен превозвачески сектор ще е: закриване на фирми, пререгистринето им в чужбина, фалит на по-малки компании, милиони загуби за българската хазна.

Ангел Траков, председател на УС на Съюза на международните превозвачи: Почваме да плащаме данъци в други държави, изнасяме работна ръка. Пагубно ще е положението, просто не виждам, този бранш ще бъде тотално унищожен, ако се приемат тези текстове, които са предложени в момента.

С пакета "Мобилност", според експерти, Западна Европа се опитва да пресече пътя на транспортните фирми от Източна Европа, които превозват товари по-евтино.

Превозвачите готвят нов протест в Страсбург на 27 март

Превозвачите готвят нов протест в Страсбург на 27 март

"Очакваме на 25 март да бъде публикуван дневния ред на последната сесия на този Европарламент и ако точките по мобилен пакет 1 са включени, на 27 март...