Стоматолози изписват неизвършени дейности на пациенти, за да взимат пари от касата. Това установи наш екип след сигнал на потърпевши, които се оказали с изчерпани здравни услуги. Не е ясно какъв е размерът на злоупотребите, защото все още са много малко здравноосигурените, които си проверяват електронното си здравно досие. Как се източват здравни услуги - репортаж на Мария Чернева.

Тази година Даниела Цанева за първи път отива на зъболекар, затова е крайно изненадана от развитието на нещата.

Даниела Цанева: Когато тръгна стоматологът да ми попълва книжката, установи че всичките ми дейности са изразходени и аз нямам право да използвам нищо по каса и трябва да си заплатя.

Зъболекарката я насочва за жалба към софийската каса. Там тя си взима и код за достъп до електронното си досие. И разбира, че здравни услуги, които ѝ се полагат по каса са усвоени от непознат лекар.

Даниела Цанева: Влизайки в системата видях, че д-р Христо Лицанов от клиника Провидент си е написал, че е извършил е четири съответно дейности, които всъщност са фиктивни.

Електронното досие изяснява донякъде нещата. Д-р Лицанов, който ѝ е направил фиктивни кариеси и през 2017 година, работи в клиниката, където се е лекувала преди време.

Даниела Цанева: Но историята не свършва до тук защото отивайки преди 2 седмици на стоматолог с моя син ... се оказва че и на детето са източени нещата.

Според досието, детето се е сдобило с 10 пломби за 3 години, но в устата му има само две. Липсващите пломби са направени отново от д-р Лицанов и от ръководителя на клиниката Жечков.

Потърсихме ги на място, но не бяхме допуснати в клиниката. Все пак д-р Жечков по телефона обясни, че пациентката вероятно има лична вендета, била вечно недоволна и самата тя настоявала да се използват услугите ѝ по каса, за да се покрие нейно по-скъпо лечение. От здравната каса, обаче приемат за по-достоверна историята на пациентката, подкрепена с документи.

© БНТ
НЗОК: Уникалният идентификационен код ПИК да не се предоставя на трети лица

НЗОК: Уникалният идентификационен код ПИК да не се предоставя на трети лица

На 6. юни т.г. Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) бе домакин на съвместна среща с представители на Националната агенция за приходите (НАП) и...

Багряна Маркова, Връзки с обществеността НЗОК: Нашите колеги още в същия ден влезнаха в групова практика „Провидент“, резултатите до момента показват, че д-р Лицанов, който си е позволил да направи това много тежко нарушение наистина е източвал данните не само на госпожата и нейния по-малък син но и на други пациенти.

Договорът с касата е прекратен на 20 февруари, но лекарят продъложил да си приписва услуги като част от друга практика. По конкретния случай има протокол за неоснователно получени суми от 290 лева, които ще трябва да връща.

Багряна Маркова, Връзки с обществеността НЗОК: Превенцията е най-вече в ръцете на самите пациенти.

От касата ще заличат фиктивните прегледи на Даниела и сина ѝ и те ще могат да се възползват от осигурителните си права. И заради явно основателни съмнения, че това се случва и с други, нищо неподозиращи пациенти, улесниха достъпа до електронното досие - вече и с ПИК кода от НАП