Засилените проверки през последните седмици на тунелите - след инцидента на "Ечемишка", ни провокираха да си припомним строителството на магистрала "Хемус" - един от най-сложните проекти у нас. Архивът на БНТ пази уникални кадри. Назад във времето се върна и един от техническите ръководители - инженер Ясен Ишев. Строежът на автомагистрала "Хемус" е одобрен през 1973 година, а първата копка е направена година по-късно.

инж. Ясен Ишев: "Геройско е, в онези години техниката механизация, с която разполагахме, беше на сравнително ниско ниво. Нямаше ги тези големи бетоновози, тези големи бетонови възли, които произвеждат в момента по десетки кубици на час. Работеше се с по-допотопна техника, при изключително тежки условия".

За първи път на такъв строеж се използват хеликоптери.

инж. Ясен Ишев: "Във най-горната част на ригелите се използваха и хеликоптери, идваха да ни помагат, за да може да се включим в графиците за изпълнение. Те вдигаха кюбели с бетон, който трябваше да се качи на 120 м. , за да се положи в определените форми".

Ясен Ишев е помощник технически ръководител на строежа на виадукта при "Бебреш". Определя проекта като един от най-сложните, защото това е единственото пресичане на Стара планина с 4 тунела, много големи съоръжения и виадукти, изградени в свлачищни зони.

инж. Ясен Ишев: "С колегите технически ръководители тук сме се борили и сме се били, както се казва, за да получим бетона за нашите обекти. Имаше ред, чакаш, 15 дни сме чакали, да получим бетон, за си свършиш някоя работа. Лично аз съм носил бутилка ракия на операторите на бетоновия възел и на шефовете да могат да ми дадат на мен бетона, а да не го дават на колегите, да върви моята работа по-добре".

Моето впечатление е, че са малко неглижирани, забавя се тяхната поддръжка, нормална поддръжка, мисля че не се правят редовно и инспекциите по тяхната безопасност, в съответствие и с наредбите, и законите. Наистина на виадукт "Бебреш" досега са минали две рехабилитации на горното строене.

Инж. Ишев напомня, че проверки на магистралите, виадуктите и тунелите трябва да се правят два пъти годишно - всяка пролет и всяка есен.