Българското розово масло от кампания 2016 тръгва към международните пазари с рекордната цена от над 10 хиляди евро за килограм. Причина за това са по-високите производствени разходи, обявиха от Асоциацията за етерични масла, парфюмерия и козметика. Розоберът в страната тази година продължи необичайно дълго, което е прецедент за последните години.

Въпреки добитите големи количества розов цвят, средната му изкупна цена тази година беше много висока- обявиха от Асоциацията за етерични масла. Производителите продаваха на цени между 4.50 и 5 лева за килограм, като в последните дни на кампанията на места цената достигна седем лева. Това, наред с дъждовете и липсата на работна ръка, доведе до поскъпване на крайния продукт.

Николина Узунова - изп. директор на Българската национална асоциация „Етерични масла, парфюмерия и козметика": Миналата година си говорихме, че сме надскочили всички очаквани високи ценови стойности на розовото масло. Тогава средната продажна цена беше около 9 хиляди евро, което, за тази година категорично говорим за цени над 10 хиляди евро.

Според преработвателите, сериозните промени в цената на розовия цвят ще донесат проблеми в бранша. Все още не е ясно как по-високата цена на маслото ще бъде приета от международните партньори.

Николина Узунова: Следващите три до четири месеца ще стане ясно как ще се развива пазара и то световния на розово масло. Нашият основен конкурент е Турция, те започват своята кампания по-късно и приключват по-късно.

Това, в което са сигурни родните производители е, че българското розово масло е с по-високо качество от турското. Очакват първите сделки да бъдат сключени до месец.

Николина Узунова: По-високата продажна цена не означава по-висока печалба. Това означава стремеж да бъдат покрити едни по-високи разходи и все пак да има марж на печалба.

Няма обаче притеснение, че ще останат непродадени количества от добитото розово масло, което през кампания 2016-та достигна тон и половина.