Милиони роботи по целия свят отдавна са се превърнали в част от човешкия живот. Тази седмица един от тях стана гражданин на Саудитска Арабия - страна, която едва преди два месеца реши да позволи на жените да шофират.

Заслужават ли роботите човешки права? Европа има различен отговор.

Терминатор, Робокоп, Уол-и, Родни. И сега... София. Образи на човек в тяло на машина. В момента законът не знае как да ги третира.

Според Саудитска Арабия роботите заслужават права, които все още много хора нямат. Според Европа далеч по-важно е да се регламентират отговорностите на роботите към хората.

д-р Стоян Ставру - специалист по право и философия:
"Ключът, през който Европа гледа на роботите, не е права на роботите, а как да се носи отговорност за вреди, причинени от роботи. Ако някой човек пострада в резултат от действията на един автономен робот, как да уредим отношенията в тази ситуация."
Иван Божилов - преподавател в училище по роботика:
"Нашата философия, чисто човешка, чисто житейска, е - когато се случи нещо, когато има някакъв проблем, ти трябва да посочиш с пръст и да кажеш "Ето той е виновен!".

Повечето роботи не говорят като хора, не мислят като хора и дори не изглеждат като хора. Въпреки това, много иноватори вярват, че подобни машини трябва да получат правен статут.

Причината се крие в сложна дилема. Ако например на пътя ни блъсне самоуправляваща се кола, която взима независими решения, кой носи вината - колата, производителят или програмистът?

В началото на годината Европейският парламент направи предложения как да се решават такива спорове, като се осигурява компенсация, без да се пречи на развитието на технологиите.

Иван Божилов - преподавател в училище по роботика:
"За един инвеститор, за един учен, ако знае, че за най-малкия бъг, който направи, някой ще те държи отговорен и може да лежиш до края на живота си, не е особено стимулиращо да го развиваш.
Но въпросът е да може да се регламентира, за да се развива това нещо в правилната посока."
д-р Стоян Ставру - специалист по право и философия:
"Едно от тези предложения, най-радикалното всъщност, е да се създаде т.н. "статут на електронно лице". И това електронно лице да отговаря със собствената си застраховка, със собственото си имущество към пострадалия или неговите близки."

Това обаче не означава роботът да лежи в затвора, а да изплати обезщетение от предварително създаден фонд.

д-р Стоян Ставру - специалист по право и философия:
"Една кола, дори и да е самоуправляваща се, дори и да е свръхинтелигентна, не може да бъде престъпник."

Въпреки чероботите могат донякъде да мислят сами, идеята за наказателна отговорност и права е неприложима за тях, защото нямат личност, казват експерти. С други думи, е малко вероятно хуманоиди да предизвикат Апокалипсиса.

Иван Божилов - преподавател в училище по роботика:
"Нашето съзнание е изключително обременено, изключително много мисли в тази насока. А истината е, че ние сме изключително далече от робот, който е... има самосъзнание. Изключително далече."


Робот получи гражданство в Саудитска Арабия

Робот получи гражданство в Саудитска Арабия

Саудитска Арабия стана първата страна в света, дала гражданство на хуманоиден робот, съобщи в. "Дейли мейл".

Жените в Саудитска Арабия вече имат право да шофират

Жените в Саудитска Арабия вече имат право да шофират

Саудитският крал Салман издаде указ, позволяващ на жените да шофират. Досега те можеха да се придвижват с автомобили само в присъствието на член на тя...