Войната по пътищата продължава и всекидневно у нас има тежки инциденти с жертви. Какви са основните причини за това и какви са мерките, които се предприемат - темата в Сутрешния гост на БНТ коментираха Росен Рапчев от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

По думите на Росен Рапчев, в градска среда кръстовищата винаги са конфликтни точки, а скоростта е голям проблем при навлизане там. Водачите трябва да намаляват скоростта преди навлизане в кръстовище, което често се нарушава. Уязвимите участници в движението също могат да бъдат потърпевши и трябва да бъдат много по-внимателни, коментира Рапчев.

Росен Рапчев, Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата": Най-важното, което трябва да кажем, особено след последния случай в Казанлък е, че водачите, особено младите водачи, трябва да имат по-сериозни отговорности. Не можем да предоставим личен автомобил, мощен автомобил на току що взел документ водач. Той все още няма опит, няма знанията. Много добре можем да дадем като пример състезателите, когато са им напълнени автомобилите още в началото имат затруднения, камо ли когато един млад водач е качил 5 човека, автомобилът става по-тежък, много по-дълъг е спирачният път, хората вътре си комуникират, особено ако е силна музиката, се разсейват, това е изключително тежко и важно.

Честа причина за пътната безопасност е и инфраструктура, като маркировката, пътните знаци и мантинелите са ключови за безопасността на пътя, каза Илия Тодоров. Знаци, които са останали след ремонти и промяна на инфраструктура, несъответстваща на хоризонталната маркировка, могат да бъдат предпоставка за инциденти.

Росен Рапчев, Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" : Във връзка с безопасността на движението, ние смятаме, че някои пътища са опасни, най-вече заради недобра маркировка, недобра видимост на пътните знаци от храсти и растителност около пътя. Много често, особено след зимния сезон, пътищата не се почистват и има пясък останал, който има недобро сцепление с автомобила. На повечето места, на които пътищата не са в добро състояние, това са общинските и втори и трети клас пътища. За тях естествено и по-малко средства отиват от бюджета.
Илия Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи: Самият факт, че на АМ "Тракия" в продължение 40 км има ограничение за 90км/ч. говори достатъчно. Да тя е опасна на места, има някои места, на които има условия за аквапланинг, около Траянови врата, това нещо се обозначи със знаци и нищо друго не е направено и обикновено всяка година на това място стават катастрофи.

Според Рапчев камерите са ефикасни, особено триногите и камерите за средна скорост, чрез които може да се обезопасят дълги участъци. Агенция "Безопасност на движението по пътищата" има желание за промяна на законодателството с цел облекчаване и улесняване на процеса при установяване на нарушения и налагане на наказание.

Вижте целия разговор във видеото!