В студиото на "Още от деня" министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков коментира, че международната практика е летищата и всички дейности, "неприсъщи на държавата" да бъдат отдавани на концесия. Състоянието на Български държавни железници той описа като "стабилно към развитие".

"55% има значение концесионното възнаграждение на година, 45% има бизнес планът и предложението за развитие на летище София, в т. ч. и финансовият модел, който се предлага. От тези 45%, 10% имат значение инвестициите. Това показва, че в момента, независимо от всякакви спекулативни допускания, които се лансират в публичното пространство, всеки един от участниците има шансове да бъде класиран на първо място", така Желязков коментира процедурата по избор на концесионера на Летище София и допълни, че докато тя тече и комисията работи няма да спекулира относно това, кой е фаворитът.

Относно въпроса защо летището се отдава на концесия, въпреки че е печелившо, Желязков коментира, че летището остава държавно, а моделът за развитие в подобни дейности, които "не са присъщи на държавата", е да бъдат отдавани на концесионер.

"Когато има международен оператор, който оперира на много летища, той може да си позволи в цялото портфолио да извършва дейности, които на едно място са печеливши, а на друго - не са, и да предлага по-добри услуги. В момента Летище София ЕАД до известна степен е неконкурентноспособно на другите два наземни оператора и то по обективни причини - просто, защото оперира само едно летище."

Желязков определи аргумента, че летището не трябва да бъде отдавано на концесия, тъй като е обект от стратегическо значение за държавата, като "несериозенЮ, защото летищата във Варна и Бургас, както и "Лукойл", мобилните оператори и други също за обекти от стратегическо значение:

"Формата на собственост не променя факта, че един обект е от стратегическо значение. Важното е държавата да присъства и аз ви казах как присъства - Гранична полиция, Митница, ветеринарен и санитарен контрол. Това ще бъде държавата на летището в София".

Желязков потвърди, че концесионните такси от Летище София ще влизат във Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система.

"Има само една разпоредба от закона за държавния бюджет за 2019 година, според която първоначалното концесионно плащане в размер на 550 милиона трябва да влезе в държавния бюджет и може да послужи за погасяване на задълженията на БДЖ и НКЖИ към държавния бюджет", обясни той.

Попитан как би описал състоянието на БДЖ, Желязков отговори: "Стабилно към развитие":

"Защо е стабилно? Защото тенденцията показва ясно, че в първо четиримесечие има възходяща тенденция, както по отношение на пътническите превози, така и по отношение на превозените товари."

Целия разговор с министър Желязков гледайте във видеото.