Спорът за либийския танкер "Бадр" е частно-правен, но се правят допълнителни проверки за собствеността на танкера, съобщи министърът на транспорта Росен Желязков пред БНТ по повод казуса, при който български кораби са заплашени да бъдат задържани на либийски пристанища заради съдебен спор за собствеността на либийски танкер, престоял две години на пристанище Бургас.

По думите му българската компания "Булгаргеомин" е наследник на приватизираното през 2013 г. бивше държавно предприятие, което има финансови вземания от либийската държава.

След опити за уреждане на взаимоотношенията, е учредена морска ипотека и след публична продан танкерът минава в ръцете на "Булгаргеомин". Казусът е частно-правен с международен оттенък заради либийската реакция, подчерта Желязков.

Корабът в края на 2017 г. първоначално е арестуван, в последствие му се забранява плаването, докато траят процедурите през частен съдебен изпълнител.

След публична продан, корабът получава разрешение да отплава на 27 декември. В момента се намира на 20 мили от Созопол, извън териториалните води на България.

Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: В момента това, което знаем за локацията, е около 20 мили от Созопол, в изключителната икономическа зона извън териториалните води на Република България. Спорът е, както започнах, частно-правен, но придоби дипломатически оттенък, поради което и говореното е дипломатически целесъобразно от страните с оглед защита интересите на всяка една от тях. Eдинственото, което е изискано от Морска администрация, релевантно към случая, тъй като корабът не е в експлоатация, това е вписването в регистъра в Панама, два пъти е изискано това нещо и два пъти консулът е отговорил, че корабът е регистриран, вписан е в корабния регистър и има временно свидетелство за управление, което не означава, че ние пак няма да се обърнем към Панама, за да видим дали няма промяна на обстоятелствата в рамките на новата година.

Танкерът, чиято собственост оспорват българска компания и държавата Либия, е напуснал пристанище Бургас в края на миналата година, знамето му е свалено с помощта на Българската морска администрация и "Гранична полиция", и е предаден в ръцете на украински екипаж. Либия протестира решението пред българското външно министерство и ООН.

Желязков не се нае да коментира дали ще има български кораби и моряци, които да са застрашени от арести на либийски пристанища.

Вижте целия разговор във видеото