Министърът на околната среда и водите Нено Димов ще поиска мерки срещу вноса на стари автомобили. Предвижда се затягане и на контрола върху пунктовете за технически прегледи. В сутрешния блок на БНТ "Денят започва" Димов заяви, че основен приоритет на министерството тази година е чистотата на атмосферния въздух. На този фон данни на МВР показват, че близо 40% от автопарка у нас е на над 20 години.

Данните на КАТ показват, че през 2016 г. са регистрирани малко над 4 млн. превозни средства. Новите автомобили до 5 години са около 155 000, а тези над 20 години са почти 1 млн. и 800 хил. Търговците признават, че все още клиентите, които търсят нови коли са твърде малко.

Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България: По малките райони търсят коли над 15 години, над 20 години бих казал до 5 000 лв. В големите градове се търсят коли, които да се карат поне 5-10 години. Хората предпочитат да си вземат кола до 10 години.

От бранша признават, че в сивия сектор съществува практика катализатора и филтрите на някои от старите автомобили да се свалят преди колите да се продадат. По този начин могат да изкарат допълнително между 300 и 500 лв. Това обаче води до рязко увеличаване на вредните емисии. За подобно нарушение глобата е 100 лв. и спиране на колата от движение.

Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България: Не толкова засилен контролът. Крайно време е да се засили и тези хора в сивия сектор да приключат с продажбата на филтри и катализатори.

Затова от министерството на околната среда и водите ще настояват за по-строг контрол върху пунктовете за технически преглед. За подобна мярка настояват и от СБА.

Нено Димов - министър на околната среда и водите: Вероятно с Министерството на вътрешните работи и на транспорта ще ги подпомогнем със закупуването на уреди, които да могат да мерят и при първа регистрация, което в момента е проблем, а и инцидентно да правят контрол по движението.
Инж. Емил Панчев, председател на СБА: Желанието на Автомобилна администрация и на повечето от нас да се свържат директно уредите, които проверяват техническата изправност на автомобила онлайн да могат да предават веднага информацията от регистрирането, а не да може да се манипулира тя при извършването на годишен технически преглед.

Екоминистърът предлага още да се предприемат мерки, които да направят вноса на стари коли неизгоден. По темата обаче трябва да се произнесе Министерството на финансите, а мерките можело да се насочат към търговците.

Нено Димов - министър на околната среда и водите: Това ще бъдат насочени усилията през икономически механизми към намаляването, да не кажа, към спирането на внос на коли над определена възраст и неотговарящи на определени евростандарти.

Според търговците подобна мярка няма да проработи. Виждат решението на проблема в данъчни облекчения за собствениците на нови коли.

Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България: Примерно тези данъци да станат евтини, а за по-старите автомобили да е по-висока ставката и да видите как ще се изчистят тези стари автомобили.

От екоминистерството предвиждат създаването на работна група до 10 дни, която ще трябва да обсъжда конкретни предложения по проблема.