592 училища ще имат възможност да закупят ученически шкафчета за ученици от 1 до 7 клас, като съгласно регламента на националната програма право да участват за финансиране имаха и общински, и държавни училища. Това обясни в сутрешния блок на БНТ Пенка Иванова, директор на Дирекция "Учебници и училищна документация", МОН.

Пенка Иванова, директор на Дирекция "Учебници и училищна документация", МОН: Принципът, който е спазен при класирането на тези училища, е най-ниска сума, която се изисква от МОН за финансиране на един брой ученическо шкафче. По този начин са класирани и тези училища.

Иванова обясни още, че има училища, които са поискали съфинансиране от МОН, но има и училища, които искат сумата толкова, колкото струва едно ученическо шкафче.


В критериите не сме записали каква трябва да бъде визията на тези шкафчета или колко трябва да струват те, уточни тя и допълни - "това право на самото училище да подберат модела и да кандидатстват за сума от МОН".

От новата учебна година ще има за 111 хиляди ученици ученически шкафчета в тези училища, коментира още Иванова.

Тъй като не всички кандидатствали училища - общо 742 - са одобрени, възможността е чрез бюджета на училището да се финансира закупуването на ученически шкафчета, поясни Пенка Иванова.

По думите й, през следващата година отново ще има възможност да се финансира закупуване на шкафчета от страна на МОН.

Цвета Брестничка от Асоциация "Родители": Родителите на различните места реагират различно на това съфинансиране, обясни. Това е решение на училището и родителите могат да участват в това решение чрез обществения съвет, така че просто хората имат различна гледна точка - някои предпочитат по-луксозни шкафчета и има принос на родителите към това, други се спират на варианта с по-семпъл дизайн и изпълнение, но пък родителите не участват във финансирането.


Шкафчетата са материалната база, а как се стопанисва тя е въпрос на политика на училището и на грижата там, уточни тя. Шкафчетата са една възможност училището и класовете да си организират работата по по-добър начин и децата да носят по-малко неща, коментира Брестничка.

Според нея не само учебниците създават тежестта на раницата, а и пособията, които децата носят със себе си, затова организация какво трябва и какво не трябва да се носи в конкретен ден е от съществено значение. Често се носят излишни неща, защото може учителят да ги поиска, допълни Брестничка.