Колко е голям проблемът с взимането на наркотици и сядането зад волана в България? Над десет пъти се е увеличил броят на хванатите шофьори, които са управлявали моторно превозно средство след употребата на наркотици в сравнение с 2014. Гости в Сутрешния блок на БНТ - Виолета Богданова, Център по наркомании, дирекция "Контрол и превенция" и Йонко Иванов, председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка.

Има тенденция за увеличаване на употребата особено на стимуланти, обясни в ефира на БНТ Виолета Богданова от Центъра по наркомании.

Виолета Богданова, Център по наркомании, дирекция "Контрол и превенция": Ако го превърнем в цифри от 2005 година 5,2% от общото население - 15 до 64 години - са употребили поне веднъж някакъв наркотик в живота си. За 2016 година става въпрос вече за 11,2%.

Някаква част от тези хора са и шофьори, коментира тя. И не става въпрос за хора, които са зависими към наркотици, а за хора, които са употребили при някакви ситуации.

Най-честата употреба е на марихуана - около 320 - 370 хиляди човека са употребили поне веднъж марихуана, на второ място са стимулантите по употреба, коментира още Богданова. Комбинацията между стимулант и алкохол дава възможност реакциите на шофьора да са забавени заради алкохола, а заради стимуланта - той да не е критичен към ситуацията, обясни тя.

Йонко Иванов, председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка: Това, което е направено 2007 - 2012 година във Франция и в Канада доказва, че дори една минимална доза алкохол - до 0,5, както е разрешеното в България да бъде, оказва 4 пъти по - голям риск при шофиране, отколкото поемането на едно наркотично вещество от рода на канабиса.

Според него превенцията трябва да бъде на първо място.